Boj o Hrad začal | E15.cz

Boj o Hrad začal

Boj o Hrad začal
Boj o hrad začal
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

Jana Brassányová

Už jsme si tak nějak zvykli na tuzemské předvolební kampaně s vyretušovanými tvářemi politiků na billboardech a stránkách denního tisku. Uměle působící vizuály zřejmě nehrají klíčovou roli při rozhodování většiny voličů, ale už prostě patří k předvolebnímu koloritu. A nebudeme o ně ochuzeni ani při volbách prezidentských.

Českou republiku čeká začátkem příštího roku historicky první přímá volba prezidenta. Už jsou stanovená pravidla a postupně se rýsuje seznam kandidátů. Prvních šest má dokonce za sebou první fázi kampaní, oznámili totiž, že nasbírali padesát tisíc podpisů na podporu svých kandidatur.

Média mohou s příjmy z kampaní počítat, výrazný nárůst příjmů ale očekávat nemohou.

Prezidentský volební zákon garantuje registrovaným kandidátům v době těsně před zahájením volby pět hodin bezplatného vysílacího času v České televizi a Českém rozhlasu - to se týká prvního kola, ve druhém mají nárok na hodinu. Omezení prezidentských kampaní jsou vcelku shodná jako u jiných druhů voleb, ale advokát Filip Winter upozorňuje na tu část zákona, která stanovuje, že kampaň v médiích musí obsahovat informaci o zadavateli, je tedy zakázána anonymní reklama, a to i v případě, že se jedná o sdělení v neprospěch kteréhokoli kandidáta.

Padesát milionů a dost

Jasně jsou dány i výdaje na kampaň - ty nesmí přesáhnout částku 40 milionů korun, případně 50 milionů, pokud se kandidát probojuje do druhého kola. Zákon ukládá kandidátům, aby výdaje na volby po vyhlášení výsledků zveřejnili, ale některé údaje máme k dispozici už teď. Například místopředseda Suverenity Václav Musílek Strategii informoval, že Jana Bobošíková za kampaň opírající se hlavně o roadshow doplněnou billboardy, plakáty a PR materiály neutratí víc než dva miliony korun. Karel Schwarzenberg kampaň s mottem „Hlásím se do služby“ sice naplno spustí ve druhém říjnovém týdnu, ale chce se soustředit hlavně na druhé kolo a v něm plánuje utratit 10 milionů korun.

Vladimír Dlouhý zahájil už v srpnu billboardovou kampaň na 120 plochách převážně v Praze v dalších větších městech a u dálnic. Celková cena za tuto část kampaně činí 800 tisíc. Jan Fischer nebo například Jiří Dienstbier už nyní zveřejňují své volební účty na internetu. Díky tomu zjišťujeme, že Dienstbier zatím utratil 230 tisíc za PR kampaň, 135 tisíc za plakáty nebo 58 tisíc za reklamní předměty. Z účtu Jana Fischera vyplývá, že za reklamní předměty utratil téměř 200 tisíc a postupně nakupuje prostor v tiskových médiích, rádiích a na venkovních plochách. Zatím to tedy vypadá, že média mohou s příjmy z prezidentských kampaní počítat. Prezident Asociace venkovní reklamy Stanislav Lazar je ale spíš skeptický: „Výrazný nárůst příjmů v souvislosti s prezidentskými kampaněmi neočekáváme. Určitě se nezopakuje rok 2010, kdy kampaně k parlamentním volbám výrazně ovlivnily vývoj trhu OOH.“

V rukách odborníků

Pokud jde o spolupráci s reklamními agenturami a konzultanty, jsou většinou kandidáti skoupí na slovo. Například Přemysl Sobotka, který stejně jako Karel Schwarzenberg nemusí plnit podpisové archy, prý sice spolupracuje se sítí odborníků, před zahájením horké části kampaně ale nechce zveřejnit, o jakou agenturu nebo grafické studio se jedná. Jana Bobošíková podle slov Václava Musílka spolupracuje s řadou konzultantů, ale vzhledem k jejich angažmá v různých médiích, výzkumných a PR agenturách jejich jména také nezveřejní. Naopak na webu Jana Fischera je v týmu spolupracovníků jako konzultant pro oblast politického marketingu a médií uveden Jaromír Soukup a mezi nejbližšími spolupracovníky kandidátů nacházíme další zajímavá jména z oblasti marketingu, reklamy nebo médií. Tiskovou mluvčí Jana Fischera je bývalá televizní redaktorka Jana Víšková, členem kanceláře stejného kandidáta je historicky první tiskový mluvčí mBank a bývalý šéfredaktor Profitu Tomáš Vyšohlíd a mluvčím Vladimíra Dlouhého byl v počátcích kampaně Marek Zeman, který dříve komunikoval za finanční skupinu Axa.

Řadou lidí z oboru je obklopen i Karel Schwarzenberg: manažerem jeho kampaně je ředitel eventové agentury MVP agency Marek Vocel a na přípravě kampaně se mimo jiné podílí Jana Kobesová, která má za sebou zkušenosti z marketingového oddělení T-Mobilu nebo z reklamní agentury TBWA. Spolupracovník Jany Bobošíkové Václav Musílek zase dříve působil v Českém rozhlasu nebo jako tiskový mluvčí ODS. Další z prezidentských kandidátů Vladimír Franz má ve svém týmu Jana Hussara, režiséra spotu Mnichov, který v Cannes získal bronzového lva. Právě Hussarovi se podařilo v rámci prezidentských kampaní něco nevídaného. Iniciativu Vladimír Franz prezidentem totiž založil bez účasti samotného kandidáta a Vladimír Franz se rozhodl kandidovat až v okamžiku, kdy už měl projekt silnou podporu veřejnosti.

Autor: Jana Brassányová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!