Brand story: Annapurna Pictures - od hloupých peněz k Oscarům | E15.cz

Brand story: Annapurna Pictures - od hloupých peněz k Oscarům

Brand story: Annapurna Pictures - od hloupých peněz k Oscarům
V nízkorozpočtových Spring Breakers se možná šetřilo i na oblečení, film každopádně vydělal šestinásobek nákladů
• 
ZDROJ: Repro Strategie
28. února 2014 • 07:41
Stanislav Šulc
Ještě před třemi lety o nich nikdo neslyšel, ale z Annapurna Pictures se během té doby stala jedna z umělecky nejúspěšnějších produkčních společností Ameriky.

Udílení Oscarů doslova klepe na dveře (kvůli olympiádě se letos uskuteční až počátkem března) a Annapurna Pictures má v nejsledovanějším klání filmového světa hned dva velké favority. Komediální gangsterka Špinavý trik s celkem deseti nominacemi patří k největším kandidátům na film roku. Druhým želízkem v ohni je sci-fi komedie Her režiséra Spika Jonze, která bojuje hned o pět pozlacených sošek.

Raketový start

Psát brand story společnosti, která na trhu funguje pouhé tři roky, by nemělo smysl, kdyby Annapurna Pictures nepředstavovala to, co představuje. Jednak se jí daří uvádět do distribuce snímky, které pokaždé zamávají trhem a posbírají spoustu cen a nominací na Oscary. Předloni to bylo například drama 30 minut po půlnoci o honu na Usámu bin Ládina nebo drama Paula Thomase Andersona Mistr o začátcích scientologické církve. Loni zase kritiky vysoce ceněná novinka hongkongského kouzelníka Wong Kar-waie Velmistr či obrazově působivá jízda Spring Breakers.

Ještě důležitější je ale jméno zakladatelky a majitelky Annapurna Pictures, která za těmito úspěchy stojí. Tou není nikdo menší než Megan Ellisonová (ročník 1986!), která je dcerou Larryho Ellisona, zakladatele počítačového gigantu Oracle a jednoho z nejbohatších lidí světa. Podle žebříčku Forbesu činí Ellisonův majetek 43 miliard dolarů, což ho řadí na pátou příčku, mezi občany USA je třetí.

Právě otec však Megan nepřímo připravil několik krušných chvil. Především kolem úspěchu dramatu 30 minut po půlnoci se v amerických médiích strhla kampaň napadající mladou producentku za to, že prý jen utrácí papínkovy peníze, aby se mohla fotit s filmovými celebritami. Pravda, ať se jeví jakkoli, je však složitější.

OSTŘÍLENÁ DCERUŠKA: Megan Ellisonová by díky svému otci (zakladateli Oraclu) nemusela hnout prstem, místo toho bude možná brzy slavnější než onOSTŘÍLENÁ DCERUŠKA: Megan Ellisonová by díky svému otci (zakladateli Oraclu) nemusela hnout prstem, místo toho bude možná brzy slavnější než onAutor: Repro Strategie

Vše nejlepší, Megan

Magazín Vanity Fair, který loni v březnu vydal velký profil mladé producentky, prozrazuje její začátky. „Po roce filmových studií produkovala Megan Ellisonová mezi lety 2006 a 2010 několik snímků s rozpočty od tří do deseti milionů dolarů. V roce 2011 Megan dostala k 25. narozeninám větší sumu peněz,“ píše Vanity Fair a zároveň dodává, že odhady oné sumy oscilují mezi 200 miliony a dvěma miliardami dolarů.

Krátce poté se začal psát příběh Annapurna Pictures. To by verzi o rozhazovačné dcerce miliardáře nahrávalo, ale dost se opomíjí fakt, že Megan spolufinancovala již snímek bratří Coenů Opravdová kuráž z roku 2010, což jí díky komerčnímu úspěchu filmu vyneslo dost peněz. Navíc Meganin bratr David je také velmi úspěšným filmovým producentem, který se však soustředí na velké hity (většinou spolupracuje se studiem Paramount). Stojí za snímky jako Mission Impossible 4 nebo loňský hit Star Trek: Do temnoty. Smysl pro dobré filmy tak této generaci rodu Ellisonů rozhodně nechybí.

Konec hloupých peněz

Do Hollywoodu vedou různé dveře a ty mimo struktury velkých studií v poslední době fungují více než slušně. Pryč jsou doby „hloupých peněz“. To byl termín, jejž Hollywood užíval pro zbohatlíky investující do filmu. Tytam jsou doby Keithe Barishe nebo Dodiho Fayeda, kteří většinou fungovali tak, že dali peníze jednomu ze studií a pak se divili, že o ně přišli bez většího úspěchu. Naopak, „nezávislou“ divizi má téměř každé z velkých hollywoodských studií a stále více se daří i zcela nezávislým producentům, kteří fungují mimo studiový systém.

Přesto Megan Ellisonová patří k nejúspěšnějším nezávislým producentům posledních let a mezi ženami snad v celé jeho historii. Na svém kontě má již tři nominace na Oscara, a to vše v hlavní kategorii film roku (loni byla nominována za 30 minut po půlnoci, letos bojuje hned dvakrát se Špinavým trikem a komedií Her).

Jméno Annapurna pochází z hindštiny a původně jej nosila bohyně obživy. Jméno tedy více než příznačné pro filmovou společnost, která se dle vlastních cílů snaží „produkovat kultivované, vysoce kvalitní snímky, které by mohla tradiční hollywoodská studia považovat za příliš riskantní“. Není asi lepší snímek, který by symbolizoval naplnění těchto slov, než 30 minut po půlnoci.

ŠPINAVÝ TRIK: 160 milionů dolarů tržeb, 10 nominací na Oscara a světové renomé pro AnnapurnuŠPINAVÝ TRIK: 160 milionů dolarů tržeb, 10 nominací na Oscara a světové renomé pro AnnapurnuAutor: Repro Strategie

Projekt sice zdánlivě naplňoval veškeré předpoklady hitu – připravoval jej oscarový tým, šlo o pátrání po Usámovi bin Ládinovi, žánrem se snímek mohl blížit válečnému dramatu, jež jsou v posledních letech v kurzu –, ale přesto se mu tradiční studia vyhýbala. Scénář totiž měl od první verze pověst „kontroverzního díla“, které nebude realitu pojímat zjednodušeně. Zároveň tvůrčí duo Kathryn Bigelowová a Mark Boal nemělo zájem o financování, na němž by se byť zastřeně podílela armáda, což se u velkých projektů občas stávalo (viz Černý jestřáb sestřelen). Podle Vanity Fair proto celý rozpočet v rozpětí 40 až 45 milionů dolarů pokryla právě Megan Ellisonová. Komerční úspěch snímku byl na nezávislou scénu enormní. Podle serveru Boxofficemojo.com celkově utržil 133 milionů dolarů, z čehož jen v USA činily tržby téměř 96 milionů, tedy více než dvojnásobek produkčního rozpočtu.

Kamarádka na place

Megan navíc nefunguje jako nějaký tajemný bohatý investor, který ovlivňuje filmování z pohodlí svého luxusního apartmánu v hotelu. Naopak, aktivně se účastní natáčení, přelétává z placu na plac a zařizuje, co je momentálně potřeba. Zároveň se snaží být přátelská k hlavním členům štábu. Takto například vzniklo hluboké přátelství mezi ní a Jessikou Chastainovou, hlavní hvězdou filmu 30 minut po půlnoci, nebo Joaquinem Phoenixem ze snímků Mistr a Her. Ten o ní hovoří jako o Hanu Solovi kinematografie. „Myslíte si, že je to celé v čudu, a najednou se objeví ona a vše zachrání,“ uvedl Phoenix pro Vanity Fair.

Seznam snímků Annapurna Pictures od roku 2012 čítá pouhých osm položek, přesto se o společnosti a její šéfce hovoří jako o hlavní síle mladého Hollywoodu. Megan Ellisonová totiž spolupracuje výhradně s výraznými tvůrci. Hned prvním počinem byla Země bez zákona, už druhý snímek, na němž spojili síly režisér John Hillcoat a scenárista Nick Cave. Dalším byl Mistr Paula Thomase Andersona, který je považován za jednoho z nejlepších filmařů posledních desetiletí.

I ostatní jména pak patří k filmařské extratřídě – ať už jde o Andrewa Dominika (režisér obrazově opojného Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem, který pro Annapurnu natočil drsnou gangsterku Zabít tiše), Harmony Korina (scenárista Kids, který natočil Spring Breakers) nebo superhvězdnou trojici Wong Kar-wai (Velmistr), Spike Jonze (Her) a David O. Russell (Špinavý trik).

(Téměř) vše v plusu

Sázka na velká jména světa artového filmu by zdánlivě mohla být cestou do komerčního pekla. Přesto alespoň podle dostupných informací Annapurna Pictures finančně netrpí. Ze srovnání rozpočtů a celosvětových tržeb nevycházejí snímky této produkce vůbec špatně. Tržby téměř všech osmi snímků překročily produkční rozpočet (viz tabulka). Největším hitem Annapurny pak je zcela logicky Špinavý trik uvedený na konci loňského roku, jehož návštěvnost na klíčovém americkém trhu pumpují nejrůznější ocenění (Zlatý glóbus, nominace na Oscary). Velkého úspěchu dosáhl také Velmistr, jemuž se nevídaně dařilo v Číně (zdejší tržby překročily hranici 50 milionů dolarů, což je obdivuhodný výkon). Nízkorozpočtoví Spring Breakers utržili více než šestinásobek svého rozpočtu – stáli pouhých pět milionů dolarů a tržby podle Boxofficemojo.com překonaly částku 31 milionů dolarů. Pod svým rozpočtem je pouze drama Mistr s Joaquinem Phoenixem v hlavní roli.

Mistr: jediný film společnosti, který si na sebe nevydělal, ale nikomu to nevadíMistr: jediný film společnosti, který si na sebe nevydělal, ale nikomu to nevadíAutor: Repro Strategie

Vedle skvělých tvůrců, herců a příběhů je komerční úspěch Annapurna Pictures dílem toho, že se jeho týmu daří vyvolávat to daleko nejdůležitější v zábavním průmyslu – velká očekávání.

Vedle tradičního PR a práce s běžnými médii, díky nimž právě Vanity Fair vydá velký profil producentky, která má na kontě jen pár filmů, se mladá firma profiluje jako úspěšný hráč na sociálních sítích. Její internetová stránka je takřka mrtvá, ale účty na Facebooku, Twitteru a blog hýří aktivitou takřka nevídanou. Momentálně je hitem jejich facebookového účtu drama Her. A na svém blogu předkládá Annapurna Pictures spoustu zajímavých zpráv z filmové a televizní branže.

Dál jen výš

Megan Ellisonová a Annapurna Pictures se však nezastavují a ani případný multioscarový úspěch Špinavého triku nebude znamenat konečnou pro úspěšný tým. Podle největší světové filmové databáze IMDb.com jsou již nyní v některé fázi produkce přinejmenším tři očekávané projekty. Ještě letos by se v kinech mělo objevit drama Foxcatcher režiséra Bennetta Millera, tvůrce velmi slavného dramatu Moneyball. Na rok 2015 chystají Annapurna Pictures svůj první animovaný film Sausage Party. Nepůjde však o snímek pro děti, což naznačují jména scenáristů, kterými jsou slavní hollywoodští sprosťáci Seth Rogen a Evan Goldberg. V roce 2016 pak Megan Ellisonová a spol. uvedou na plátna filmový debut režiséra Tima Van Pattena.

Ten patří k nejvýraznějším režisérům americké televize posledních dvaceti let a podílel se na úspěchu slavných sérií jako Sopránovi, The Wire – Špína Baltimoru nebo Boardwalk Empire. Megan Ellisonová je navíc producentkou nejnovějšího filmu o Terminátorovi, který se do kin podívá v roce 2015. Příběh nejvýraznější mladé produkce Hollywoodu by tak ještě zdaleka neměl mít své nejlepší chvíle za sebou.

Produkce Annapurna PicturesProdukce Annapurna PicturesAutor: Repro Strategie

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!