Brand story: Český golf se ocitl na rozcestí. A s ním i média | E15.cz

Brand story: Český golf se ocitl na rozcestí. A s ním i média

Brand story: Český golf se ocitl na rozcestí. A s ním i média
Odpal
• 
ZDROJ: Repro Strategie

Jaroslav Matějka

Golf se u nás v posledních letech zastavil na místě a s ním i média, která o něm psala. Loni přibylo jen jedno nové hřiště a pár stovek hráčů – už ne tisíce jako v letech minulých. Stejné to bylo s golfovými tituly.

Golf je fenomén, který na konci devadesátých let a na počátku nového století uchvátil Česko. O překot se stavěla nová hřiště, kterých je dnes stovka. Přibývali golfisté – na počátku 90. let jich bylo šest tisíc, v roce 2001 o čtyři tisíce více, ale od té doby až do roku 2010 se členská základna rozrostla o neuvěřitelných 39 800 hráčů a hráček. K dnešku jich Česká golfová federace (ČGF) registruje 56 438.

Stejné horečce propadla i média, golfové časopisy vznikaly jako houby po dešti. V Česku dnes vycházejí čtyři celobarevné měsíčníky na křídovém papíru o rozsahu od 80 do 100 stran a jedny noviny. Je tu také nespočet webů, které se „zelenému světu“ dopodrobna věnují. Každý den vysílá v češtině televizní kanál Golf Channel, který je dostupný například prostřednictvím společnosti UPC Česká republika, a to i v HD verzi.

Oproti tomu na 250 tisíc rekreačních hráčů tenisu připadají pouhé dva tenisové měsíčníky, jak upozornil Andrej Halada, který se golfu dlouhodobě věnuje na svém portálu Navzduchu.cz.

Zlatý důl?

Proč u nás funguje tolik titulů úzce zaměřených pouze na golfisty? Odpověď je jednoznačná: jsou atraktivní pro inzerenty. Golf hrají lidé povětšinou dobře situovaní, zkušení, světaznalí. Pro velké inzertní zadavatele představují velmi zajímavou cílovou skupinu. A pokud se jim podaří je zaujmout, bývají za to slušně odměněni. I proto dodnes přežilo na trhu bez vážnější újmy i časy ekonomického poklesu tolik úzce zaměřených titulů.

Možnosti růstu vidí i nově zřízená Asociace majitelů golfových hřišť. Ze studie, kterou si nechala vypracovat, vyplynulo, že u nás je 340 tisíc aktivních lidí ve věku od třiceti do čtyřiceti devíti let, kteří golf nehrají, a dokonce ho zatím ani nevyzkoušeli. Podle jiné studie z Vysoké školy ekonomické v Praze spadá 40 procent českých golfistů do příjmové skupiny nad 50 tisíc korun měsíčně a dalších 24 procent bere nad 35 tisíc korun.

Silná čtyřka

Jako první u nás začal v roce 1993 vycházet měsíčník Golf (vydávaný společností CCB). O jedenáct let později se v Česku objevila tuzemská verze amerického časopisu Golf Digest (Atemi) a v roce 2007 hned dva měsíčníky – ForGolf (ForGolfMedia) a Golf & Style (BravoCom).

Tyto čtyři měsíčníky mezi sebou svádějí roky souboj o čtenáře i zadavatele inzerce. Většinou mají náklad kolem deseti tisíc výtisků a míří ke čtenářům prostřednictvím předplatného, přes různé golfové kluby a pořadatele komerčních turnajů, kde jsou často distribuovány i zdarma. Pro čtenáře jsou rovněž k dispozici ve volném prodeji.

Obsahově je to ale slabší. Při podrobnějším zkoumání rychle zjistíte, že se témata opakují pořád dokola – jaké vybavení si pořídit, jak zlepšit švih, proč opakujeme stále stejné chyby, kde hrát a podobně.

Velkou část obsahu zabírají i lifestylové články. Nejviditelnější je to u Golf & Style. Ten představuje módní novinky pro muže i ženy, tiskne „reportáže o luxusních hračkách“, nabízí rubriky zaměřující se na životní styl.

Golfové panoramaGolfové panoramaAutor: Repro Strategie
Jak má vypadat správně vytvarovaný green? Jak odpálit míček? Jakou holí? Odpoví vám přehršel golfových titulů.

U mnoha lifestylových článků v jednotlivých měsíčnících je na první pohled zřejmé, že jde o skrytou reklamu. Časopisy jen málokdy přicházejí s něčím novým, natož převratným. Přesto je v poslední době jedno téma hodně frekventované – zda je golf v Česku drahý, či nikoli. To pálí současný český golf nejvíce.

Přes uvedené slabiny si časopisy golfisté objednávají, hlavně ti noví. Je to ostatně podobné jako s literaturou zaměřenou na tento sport. Také v ní hledají povětšinou dychtiví nováčci „zázračný“ recept na to, jak zlepšit svoji hru.

Správná péče

Vedle čtyř měsíčníků a mnoha webů, z nichž nejzajímavější je ten, který patří k časopisu Golf Digest, jsou na trhu ještě dva čtvrtletníky. Jednak cestovatelský magazín Golf Vacations (Resort Media), který stojí 149 korun a podle Unie vydavatelů jeho celkový distribuovaný náklad na číslo činí v průměru 9196 kusů. A pak odborně zaměřený Green, což je časopis Českého svazu greenkeeperů. Ten radí zahradním technikům, jak správně pečovat o hřiště.

V letech 2008–2011 vycházel také dvouměsíčník GolfPunk (Resort Media), který před svým zánikem lákal předplatitele kromě jiného na vlastní turnaje, nabízel jim na nich padesátiprocentní slevy.

Nejlevnější ze čtyř měsíčníků je Golf & Style (72 Kč). Následuje ForGolf (89 Kč), Golf (95 Kč) a česká mutace amerického měsíčníku Golf Digest (99 Kč). Posledně jmenovaný časopis je bezesporu nejkvalitnější. V tištěném nákladu více než 11 000 výtisků je distribuován u nás a na Slovensku. Jak uvedl web MediaGuru, od prvního února ho zastupuje inzertně společnost Mediaboard, cena celostránkové inzerce je 150 tisíc korun. K zastupování došlo poté, co vydávání časopisu přebrala společnost On The Green.

První číslo po změně vydavatele (kterým bylo původně Atemi) vyjde 5. března v nezměněném nákladu a obsahu. Magazín Golf Digest je velmi úspěšný po celé planetě, protože do něj přispívají ti nejlepší hráči a trenéři. Vychází ve 28 zemích světa a v 17 jazykových mutacích. Celkový měsíční náklad je více než 1,75 milionu výtisků. To z něj činí světovou jedničku mezi pánskými sportovními časopisy.

Pohled zevnitř

Zatímco Golf Digest je zaměřen spíše na „hendikepové“, tedy výkonnostní hráče, české bezplatné noviny Hrajeme golf, které zažily premiéru loni na jaře, cílí na rekreační golfisty. A nabízejí jim ryze domácí pohled. Nový titul se rozhodl nejít do přímé konfrontace s celobarevnými měsíčníky. Golfové nadšence oslovuje osmi až dvanácti stranami formátu A3 tištěnými na novinovém papíře a zaměřuje se téměř výhradně na dění na českých hřištích. Část novin si píší sami čtenáři, tedy hráči.

„Naším cílem je prezentovat golf pohledem normálních lidí,“ říká jeden ze spoluvlastníků, Antonín Grimm. Je očividné, že nový titul se snaží „svézt“ na změnách, které nyní v Česku probíhají. Lidé se odklánějí od naleštěných luxusních rezortů a stále častěji vyhledávají obyčejná levnější hřiště. Proto lze v novinách Hrajeme golf nalézt mnoho praktických rad, servisních informací, pozvánky na turnaje, golfové tipy a mnohé další.

Antonín GrimmAntonín GrimmAutor: Repro Strategie
Antonín Grimm, vydavatel novin Hrajeme golf

Grimm odhaduje, že nový titul osloví během letošní sezony zhruba dvě třetiny aktivních golfistů. „Na jednu stranu je pravda, že hráči již nepřibývají tak, jako tomu bylo dříve, a nová hřiště se také již moc neotvírají. Na druhou stranu je třeba připomenout, že máme více hřišť než Polsko, Slovensko a Maďarsko dohromady. Pokud někdo chce hrát golf, má rozhodně v pohodlné dojezdové vzdálenosti hřiště a může si za rozumné peníze pořídit základní výbavu. Kluby a hřiště se dnes předhánějí v přijatelných cenových nabídkách,“ dodává Grimm.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!