Brand Story: Cesta Bohemia Chips z jižních Čech až do Texasu | E15.cz

Brand Story: Cesta Bohemia Chips z jižních Čech až do Texasu

Brand Story: Cesta Bohemia Chips z jižních Čech až do Texasu
Bohemia Chips vizuál
• 

Strategie, Jiří Gogo Souček

Brambůrky se u nás začaly vyrábět v roce 1982 díky spolupráci národního podniku Zelenina a zemědělského družstva Zeus. Výrobek západního střihu Bohemia Chips, který přežil až do současnosti, se stal okamžitě podpultovým hitem.

České chipsy se začaly poprvé prodávat na výstavě Země živitelka, která se každoročně koná na přelomu srpna a září v Českých Budějovicích, a staly se naprostou senzací. Pamětníci si jistě ještě dnes vzpomenou, jak to tehdy vypadalo: přijela nákladní Avia plně naložená bramborovou novinkou, seběhl se dav a za chvilku byl celý náklad rozebrán. A to i přes – na tehdejší dobu – poměrně vysokou cenu.

Prodávalo se improvizovaně rovnou po vyložení korby auta, nebyl čas přenášet bedny s červenožlutými pytlíky někam do obchodu. Návštěvníci Živitelky se o nové brambůrky doslova rvali. A tak to probíhalo několikrát denně. Všichni ti, na které se nedostalo, nebo ti, kteří své první těžce vybojované balení chipsů hned na místě otevřeli, ochutnali a okamžitě chtěli další, dlouho čekali předem na místě, kde měla Avia zase zastavit, a vytvářeli podivnou frontu „odnikud nikam“.

Bohemia ChipsBohemia ChipsAutor: Repro Strategie
KLASIKA Brambůrky k nám sice přišly ze západu, ale naprosto tu zlidověla právě česká verze

Začalo to v Americe

První sousto křupavých lupínků vzniklo úplnou náhodou, podobně jako kukuřičné lupínky nebo nanuky. Původně šlo totiž o pomstu nebo naschvál George Cruma, uznávaného kuchaře indiánského původu, který pracoval v jednom elegantním hotelu v americkém Saratoga Springs. Jednou ho rozezlil zákazník, který si objednal opečené brambory a následně je kuchaři vrátil. Oním strávníkem byl Cornelius Vanderbilt, král železnic a očividně rozmazlený host, protože si stěžoval, že jeho opečené brambory nejsou nakrájeny na dostatečně tenké plátky, a kuchyni je vracel opakovaně. Když už toho měl kuchař právě dost, rozhodl se, že obtížnému hostovi zavaří. S velkou obratností nakrájel brambory na tenounké plátky, pořádně osolil a krátce je smažil ve velmi horkém tuku, až byly křupavé a zlatavě hnědé. Jeho žert však měl nečekané následky – lupínky měly ohromný úspěch a staly se základem Crumova podnikání. Zatímco však Amerika pasovala křupavé bramborové plátky na regulérní přílohu poledního menu, v České republice se stále jedná spíše o pohoštění pro návštěvu či „zákusek“ k pivu.

Bohemia ChipsBohemia ChipsAutor: Repro Strategie
STUDIO CHOUSTNÍK „Čím hloupější sedlák, tím větší brambora!“

Podnikatelská odvaha za železnou oponou

Myšlenka vyrábět a prodávat v komunistickém Československu bramborové chipsy patřila Františku Jarošovi, zaměstnanci národního podniku Zelenina. Jeho cílem bylo více využít potenciál jihočeských úrodných polí. V té době šlo o poměrně odvážný počin, první sadba nových brambor vhodných pro výrobu západem inspirovaných chipsů byla do Čech přivezena ze zahraničí v podstatě ilegálně.

Bohemia Chips mají na českém trhu padesátiprocentní podíl.

Výrobní linka na zpracování brambor byla instalována v tehdejším zemědělském družstvu Zeus v Choustníku u Tábora. Výrobna produkovala okolo 200 kilogramů chipsů za hodinu, což je méně než desetina dnešní kapacity. Novinka s názvem Bohemia Chips v červenožlutém obalu s okénkem se prodávala v obchodech Ovoce–zelenina. Chipsy se staly okamžitě hitem, k dostání byly prakticky jen před Vánoci a i tak šlo o podpultové zboží.

Bohemia ChipsBohemia ChipsAutor: Repro Strategie
SOUTĚŽ O PŘÍCHUŤ „Brambůrky se sýrem? To si děláš kozy!“

Po sametové revoluci nastal pochopitelně další rozvoj. Rozsáhlé investice a modernizace závodu v letech 1992 a 1997 vedly k mohutné expanzi výroby a dnes značka zpracovává neuvěřitelných 60 000 tun brambor ročně a kromě továrny v Choustníku provozuje také výrobní závod v Hradci Králové. Denně díky tomu zpracuje až 150 tun a vyrobí 450 000 kusů balení brambůrků.

Značka Bohemia též podstatně rozšířila své portfolio – na třech linkách produkuje už čtyři řady chipsů (Bohemia, Vroubkované, Senza, Tradiční české brambůrky) různých tvarů a příchutí. Zákazníci si tak mohou vybírat z více než dvaceti variant.

V současnosti vlastní značku nadnárodní společnost Intersnack a její česká pobočka považuje brambůrky Bohemia za svou vlajkovou loď. Na českém trhu má firma padesátiprocentní podíl, na trhu všech slaných snacků více než třetinový. Mateřská společnost Intersnack International se sídlem v holandském Doetinchem má po celé Evropě přes 6000 zaměstnanců a prodává své výrobky ve více než 70 zemích světa.

Bohemia ChipsBohemia ChipsAutor: Repro Strategie

Péče o erteple

Každá řada produktů má své specifické vlastnosti – nejtenčí jsou klasické Bohemia Chips, naopak nejsilnější plátky najde zákazník v sáčku s označením Tradiční české brambůrky. Speciální řez pak mají Bohemia Vroubkované. Základní slané chipsy Bohemia se připravují pouze ze tří základních ingrediencí: vybrané brambory, rostlinný olej a sůl. K výrobě se používá vysoce kvalitní koření bez použití umělých barviv, přidaných konzervantů a bez umělých chuťových látek. Výroba jednoho sáčku chipsů trvá pouhých 20 minut. Každých 45 minut se odebere vzorek chipsů, který dále putuje k rozboru do laboratoře. Tam se hodnotí 18 kvalitativních parametrů brambůrků.

Intersnack se zároveň snaží využívat zodpovědný marketing, který nebude podporovat obezitu. I proto se v rámci prohlášení ESA (European Snacks Association) společnost zavázala k tomu, že reklamu na produkty nebude cílit na děti do 12 let, s výjimkou výrobků, které splňují jasně daná kritéria.

Nová doba si žádá nové příchutě

Tradiční solené brambůrky a další „staromódní příchutě“ již dnes společnosti nestačí. Aby lídři trhu neztratili náskok, vymýšlejí stále nové a nové příchutě a šíře nabídky roste. I u takového segmentu, jako jsou bramborové chipsy, vládnou trendy a aktuální móda. Jeden rok je nesmírně populární například česnek, druhý vládne výrazná chuť jarní cibulky.

Nejlepší garancí, jak trendy uhlídat, je pozvat zákazníky přímo k rozhodování, jaké nové příchutě by měly brambůrky mít. V roce 2011 tak vznikla kampaň, která zvala „chipsuchtivé“ Čechy k rozhodování o tom, jaké novinky uvidí na pultech obchodů. O rok později spatřily světlo světa sáčky chipsů s chutí nivy, rozmarýnu a hub. A letos v červnu vybrala pětistovka chipsologů, tedy ambasadorů značky Bohemia Chips, ze tří možností jako nejlepší chuť grilovaného masíčka.

Původní výrobna produkovala okolo 200 kilogramů chipsů za hodinu, což je méně než desetina dnešní kapacity.

Značce Bohemia Chips neunikl ani rozmáhající se trend farmářských trhů. Produkty, které na nich nabízí, splňují přísná pravidla, jedním z těch nejdůležitějších je regionální původ potravin. Stejnou strategii kopíruje produkt Farmářské chipsy, který na svém obalu prozrazuje spotřebitelům, který dodavatel vypěstoval brambory použité pro výrobu.

Bohemia ChipsBohemia ChipsAutor: Repro Strategie
30 LET V CHIPSECH České brambůrky zastínily na ochutnávkové akci v americkém Texasu i Dvořákovu Novosvětskou.

České brambůrky dobývají Ameriku

Typické české brambůrky v červenožlutých obalech byly letos k dispozici obchodníkům v Texasu, kde internetový performer Kazma Kazmič testoval příchuť grilovaného masíčka. Hlavním cílem kampaně realizované ve spolupráci s agenturou McCann Prague bylo na základě důkazů z Texasu přesvědčit české spotřebitele o kvalitě nové příchutě slaných bramborových plátků. A zároveň informovat české krajany, kteří v Texasu žijí, o typicky českých brambůrcích a dát jim je ochutnat – s tím, že se možná rozjede export tohoto produktu „za velkou louži“, tedy tam, odkud k nám lupínky původně také přišly.

Autor: Strategie, Jiří Gogo Souček
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!