Brand story: Hank Moody - Tajemství úspěchu zbožňovaného opilce | E15.cz

Brand story: Hank Moody - Tajemství úspěchu zbožňovaného opilce

Brand story: Hank Moody - Tajemství úspěchu  zbožňovaného opilce
POVÝŠENÍ: David Duchovny se vyhrabal ze škatulky Akta X. Hulí, chlastá a zajímá se o děvčata
• 
ZDROJ: Repro Strategie
12. května 2014 • 07:17
Seriál Californication, to je především Hank Moody. S každou další odvysílanou epizodou se zvyšuje poptávka po knihách, které napsal, či po brýlích, košilích nebo botách, které s oblibou nosí. To všechno můžete mít, i když žádný Hank Moody neexistuje.

V půli dubna vypustila televizní stanice Showtime do světa už sedmou řadu seriálu Californication. Po sedmi letech vzrůstajícího diváckého úspěchu, ale i průšvihů a bourání všemožných tabu je sedmá série podle oznámení šéfů Showtime Network tou definitivně poslední. Což by ovšem znamenalo i konec fenoménu jménem Hank Moody. S touhle postavou losangeleského spisovatele a charismatického chuligána úspěch seriálu stojí a padá.

V historii televizní tvorby by se dala najít celá řada seriálových postav či figurek, které v průběhu vzrůstající popularity jednotlivých seriálů začaly žít vlastním životem. Z poslední doby do této kategorie dobře zapadá například Dexter. Jenže jméno tohoto do jisté míry sympatického sériového vraha se shoduje s názvem samotného seriálu, což z něj logicky dělá nezaměnitelnou značku, stejně jako například kdysi z inspektora Columba. Nebo z Homera Simpsona, chcete-li. Pro tvůrce seriálu je doslova požehnáním, pokud se jméno hlavní postavy stane zároveň „brandem“ televizní show.

Taková personifikace je důležitým nástrojem v budování divácké popularity a navyšování sledovanosti, na které dlouhodobé komerční televizní projekty nutně závisejí. Skrze popularitu hlavní postavy se lépe prodává i samotný seriál (respektive vysílací práva) a reklamní časy v něm.

Stínový bestseller

Proměnit Hanka Moodyho v obchodní značku seriálu Californication se tvůrcům seriálu podařilo během dosavadních sedmi let dokonale. Dosáhli toho, že virtuální postava kontroverzního spisovatele ožila svým vlastním životem. Tisíce příznivců neodolatelného floutka si například kupují „jeho“ román Bůh nás všechny nenávidí. Knihu, která Hankovi přinese v seriálu literární slávu, napsal ve skutečnosti „ghost-writer“ Jonathan Grotenstein na zakázku společnosti Showtime, která ji vydala v roce 2009 jako součást propagační kampaně k třetí řadě.

Na obálce je ovšem jako autor uveden Hank Moody a k propagaci knihy přispívá i častá přítomnost přebalu v záběrech ze samotného seriálu. Nápad to byl dobrý a už o rok později vydala společnost Showtime román, jehož fiktivním autorem byl spisovatel detektivek a vyšetřovatel Richard Castle. Tedy opět „pouze“ titulní postava stejnojmenného úspěšného seriálu této stanice.

Ale vraťme se k Hankovi. Nabídnout lidem knihu od neexistujícího spisovatele bylo možné až v okamžiku jeho dostatečné popularity. A klíčem k jejímu vytvoření byl promyšlený mix nejrůznějších atributů, z nichž se značka Hank Moody skládá. Zásadním podílem přispěl autor seriálu Tom Kapinos, který vtiskl postavě Hanka Moodyho cosi ze stále přítomné ozvěny beatnického rebelantství (druhé křestní jméno Hank užíval spisovatel Charles Bukowski) i leccos z nevázaných projevů rockových hvězd. Tím zajistil Moodymu neutuchající přízeň milionů mužů hlavně mezi čtyřicítkou a padesátkou, pro které jsou Hankovy seriálové eskapády skvělým dopingem při stíhání ujíždějícího vlaku mládí a v souboji s krizí středního věku.

HANK BRAND: Pro celý trh je ohromně úlevné prodávat hrnky s opilci a nemuset pořád vnucovat lidem Šmouly a GumítkyHANK BRAND: Pro celý trh je ohromně úlevné prodávat hrnky s opilci a nemuset pořád vnucovat lidem Šmouly a GumítkyAutor: Repro Strategie

Vysněná antirole

Trefou do černého byla i volba představitele hlavní role. Hanka Moodyho hraje David Duchovny, který se proslavil jako agent Fox Mulder v seriálu Akta X. V období vrcholné popularity série příběhů o vyšetřování znepokojivých paranormálních jevů vyjadřoval Duchovny v řadě rozhovorů touhu vymanit se z poněkud „kožené“ postavy Muldera a striktních pravidel, jež musejí respektovat americké celoplošné kanály.

Californication, který původně vznikal pro „kabelovku“ HBO, mu nabídl prostor k atakování hranic tolerance i u diváků mimořádně odolných. Ty Hank z obrazovky obšťastňuje nejen záplavami více či méně vtipných replik, ale i kouřením cigaret a marihuany, pitím množství piva i whisky, souložením při jakékoli myslitelné příležitosti, ochotou ke rvačce za všech situací a také spoustou drobných odporností včetně opileckého zvracení, uléhání v botách i znechuceného přičichávání k vlastnímu propocenému oblečení.

Obracíte oči v sloup? Jenže přesně tahle kombinace brilantní mysli, neomalenosti, živočišného chlapství, pravidelných pádů „na hubu“, svobodné duše a ryzího srdce tvoří podstatu značky Hank Moody. Stejně jako důvod, proč se mu chce tolik mužů podobat. A právě touha mít „něco“ z Hanka dělá z téhle značky i fungující stroj na peníze. Moody je totiž alespoň na první pohled ztělesněním ideálu obyčejnosti. Někým, kým vlastně klidně můžeme být také. To, jak tenhle neodolatelný a za všech okolností úspěšný svůdce vypadá a jak se obléká, lze zdánlivě snadno napodobit. Proč to tedy nezkusit?

Prvotřídní obyčejnost

Napodobovatelé „obyčejného“ stylu Hanka Moodyho ovšem netuší, že už od začátku skáčou na lep promyšlené strategii. To, jak se Hank obléká, začaly řešit blogy o módě až v průběhu vzrůstající obliby seriálu, protože na první pohled to nestálo za řeč. Blogeři se obvykle shodnou v názoru, že Moodyho styl „je mi fuk, co si ostatní myslí“ je tak špatný, až je vlastně dobrý.

A že za těmi zdánlivě obyčejnými tmavými košilemi je ve skutečnosti dokonale střižená košile z řady Regular Fit Stretch od Calvina Kleina, trika jsou obvykle Hanes 4 Oz Nano a džíny Levi’s 599. Tedy žádné levné „noname“ značky, náhodně vyhrabané ve výprodeji. A touha vypůjčit si alespoň něco z Hankova šarmu tím, že si pořídíte část jeho „uniformy“, uvedeným značkám utěšeně navyšuje prodej.

A nejen těm. Vezměme si třeba Moodyho oblíbené sluneční brýle, jichž musí při svém životním stylu spotřebovat alespoň pět kousků za týden. Například na začátku šesté řady nosí Hank skládací brýle Persol 714. Tyto brýle se skutečnými skly se prodávají už od roku 1960 a proslavil je Steve McQueen v původní verzi filmu Aféra Thomase Crowna. V jiných epizodách můžete Moodyho spatřit v brýlích Ray Ban RB8301. A obojí koupíte za ne zrovna malé peníze právě jako „brýle Hanka Moodyho“.

OŽIVENÍ: Co si asi musejí myslet američtí řidiči, když je billboardy nad dálnicí de facto vyzývají k nezřízenému způsobu života? Hanku Moodovi je to šumák.OŽIVENÍ: Co si asi musejí myslet američtí řidiči, když je billboardy nad dálnicí de facto vyzývají k nezřízenému způsobu života? Hanku Moodovi je to šumák.Autor: Repro Strategie

Konzistentní přístup k tvorbě postavy lze vysledovat také z Hankových bot. I přes obvykle panující kalifornské horko bývají pravidelnou součástí Moodyho obutí buď původně pouštní vojenské kotníkové boty typu Chukka, nebo natahovací „perka“, v nichž lze podle charakteristické podrážky odhalit řadu Mt. Washington City Chelsea Boot od Timberlandu, případně další nijak levné timberlandy. Vnější vzhled „značky“ Hank Moody je tedy pečlivě namíchán z vybraných ingrediencí prvotřídní kvality.

Důležitým stylotvorným prvkem seriálového spisovatele je i jeho auto. Jeho zaprášená otřískaná popelnice se zašlým lakem a chybějícím předním světlem je ve skutečnosti Porsche 964 kabriolet z roku 1990. Vůz, který je součástí legendární řady 911 Carrera, reprezentuje všechno, jen ne nenápadné auto. Chcete-li tedy Hankův styl napodobit důsledně, není to zrovna levné. Ostatně i kytara, na kterou si jen tak z dlouhé chvíle přehrává riffy od Led Zeppelin, je originální Gibson Les Paul…

Skype na rozloučenou

Zajímavou kapitolou, která s vytvářením „značky“ Hank Moody úzce souvisí, je i seriálový product placement. O jeho skutečném rozsahu v jednotlivých sériích samozřejmě nelze získat spolehlivé informace, takže se ho můžeme dopátrat jen pečlivým sledováním jednotlivých epizod a čtením specializovaných blogů, jejichž autoři pátrají ještě pozorněji. Už na první pohled je například patrné, že krabičky Hankových cigaret se i přes přísné restrikce tabákové reklamy nápadně podobají třeba značkám Marlboro a Camel.

Nelze si nevšimnout ani Hankovy obliby videoher Guitar Hero či produktů Apple. Zdaleka ne jako náhoda působí i nepřehlédnutelné logo Skype v jedné ze srdceryvných scén, kdy se Hank odloučí od své milované Karen. Aby nebylo pochyb, doprovází ji charakteristický vytáčecí tón této služby.

A pozoruhodné, byť už poněkud spekulativní je zjištění jednoho amerického blogera, který v uměleckém jméně barové tanečnice, jež Hank dvakrát výrazně zopakuje, rozpoznal název jedné internetové seznamky, která nabízí příležitostný flirt pro ženaté muže. Partnerství se seriálem Californication je však pro mnoho velkých firem stále dost riskantní. I v ovzduší vzrůstající odvahy amerických kabelových televizí tvořit i kontroverzní projekty balancuje seriál až příliš často na samé hraně (viz boxík Pryč od toho!). Už teď mu však z mnoha důvodů patří významné místo v televizní historii. V paměti diváků ale pravděpodobně zůstane zakódován pod heslem Hank Moody.

Autor: spolupracovník redakce Strategie, Richard Guryča
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!