Cannes Lions 2011: větší než obvykle? | E15.cz

Cannes Lions 2011: větší než obvykle?

Cannes Lions 2011: větší než obvykle?
Cannes Lions 2011
• 

Václav Sochor

Postřehy z největšího evropského reklamního festivalu

Reklamní slogan málem zkrachovalé loterie jsem si do titulku půjčil jednak proto, že tenhle ročník festivalu přinesl pořadatelům skutečně šťastná čísla, a také proto, že – pokud jde o reklamní kreativitu – ta firma si to docela zaslouží. Její zástupci ostatně nechyběli na žádném z posledních ročníků Cannes Lions. Až na ten letošní.

To už je teď ale vcelku jedno. Sazka a pár dalších se po revoluci dokázali dostat na shortlisty, Marfuša a Mnichov dosáhli na lvy. Česká bilance z Cannes nicméně byla v historické perspektivě tristní. Byla. Pokud budeme poměřovat minulými českými (ne)úspěchy a nikoli srovnávat s jinými zeměmi, a pokud dokážeme vzdát se tradičně povýšeneckého tuzemského hyperkriticismu, třeba se i shodneme, že letošní výsledky české kreativy jsou velkým úspěchem. Česko mělo rekordní počet nominací; pravda, všechny pro jednu agenturu, ale minimálně Young & Rubicam může být s pěti shortlisty v outdooru a jedním v tiskové reklamě spokojena. Především ale mladí kreativci převálcovali globální konkurenci v soutěži Young Lions.

Lvíčat jak v zoo

Young Lions je soutěží pro mladé talenty a Češi v ní dosud nikdy neuspěli. Na Riviéru cestují vítězové národních kol, letos to bylo ze šedesáti zemí. Soutěží se v celkem pěti kategoriích, vždy ve dvojicích, přičemž kreativní řešení vzniká až na zadání přímo na místě – v Cannes. Zlato v kategorii Media Young Lions letos získaly dvě studentky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Hana Kundrátová a Kateřina Hunová. No, a že asi nešlo o úplnou náhodu, dokládá bronz pro Martina Nesrstu a Jakuba Sodomku z agentury Prague Bistro v kategorii Cyber. Jejich práce si můžete prohlédnout na www.canneslions.com/work/younglions.w

Vcg?

Jen stručná trivia pro ty, kteří na největším reklamním (respektive, letos už „kreativním“ – pořadatelé oficiálně přebrandovali) festivalu světa ještě nebyli. Cannes Lions se letos konal po osmapadesáté a týdenní mejdan na francouzské Riviéře je největší akcí světového reklamního průmyslu. Kromě soutěže celkem už ve čtrnácti regulérních kategoriích a nafukování balonků ve skoro stejném počtu všelijakých speciálních, zvláštních, mimořádných a dalších cen jsou součástí festivalu i desítky přednášek, seminářů, panelů, workshopů a diskusí. Jde ale také o děsně důležitou příležitost k setkávání, k jednáním a k uzavírání kontraktů. Pro nejvyšší šarže především z reklamních agentur, ale i ze segmentu zadavatelů a návazných oborů jde o „nezbytnou“ akci, na které nesmějí nebýt. Každoročně se v Cannes také objevují kromě celebrit oborových i celebrity z „jiných světů“ – letos například Robert Redford nebo Patti Smith. Anebo jeden z dědiců mediálního impéria rodiny Murdochů Jimmy Murdoch…

Šéf sítě WPP, sir Martin Sorrell, moderuje debatu s lehce suchým Jamesem Murdochem a třeskutě vtipným Jeffreym KatzenbergemŠéf sítě WPP, sir Martin Sorrell, moderuje debatu s lehce suchým Jamesem Murdochem a třeskutě vtipným Jeffreym KatzenbergemAutor:

Shrek vs. News of the World

Asi nejvíc pozornosti přitahovala hvězdně obsazená The Cannes Lions Debate. Jeffrey Katzenberg je zakladatelem společnosti Dreamworks, která přivedla na svět takové hrdiny jako Kung Fu Pandu, Shreka či hrocha a všechny jeho kámoše z Madagaskaru. Ideální diskutér k Jamesi Murdochovi (do impéria jeho rodiny mimochodem patří i 20th Century Fox). Celou tu 90minutovou parádu moderoval Martin Sorrell, výkonný ředitel WPP Group. Mladý Murdoch, který byl pro většinu obecenstva hlavním tahákem, se ukázal jako suchar. Všechno ale publiku vynahradil třeskutě vtipný a zábavný Katzenberg, který se hned na začátku pohádal se Sorrellem o to, zda byl nebo nebyl vyhozen od Disneyho. Sir Martin při představování hostů mluvil o Katzenbergově „odchodu“ z The Walt Disney Company. Ten ale trval na tom, že ho doslova „vykopli“.

„Ale se čtvrtmiliardovým padákem,“ opáčil Sorrell. „Který jsem si těžce vysoudil.“ Diskuse ale nebyla o filmu. Byla především o těch penězích. Podle Jeffreyho Katzenberga musíte mít k úspěšnému podnikání v mediálním byznyse hodně peněz, abyste mohli riskovat a občas snést i nějakou porážku. Těžko přitom nepomyslet na jeho největší propadák, film „Sindibád: Legenda sedmi moří“, na kterém před osmi lety prodělal kalhoty a 125 milionů dolarů. James Murdoch měl během svižně odsýpající debaty jiný problém: moc se mu nedařilo vysvětlit, proč je zpoplatnění online verze Timesů tak bezvadný nápad. Propad čtenosti (a s tím spojený propad inzerce) po zpoplatnění byl obrovský a Murdochova argumentace, že se ušetří za papír, tisk a distribuci, přesvědčila málokoho.

Jdem si pro lva

Večerů, na kterých se vyhlašují ceny, je na Cannes Lions hned několik. Tolik soutěžních kategorií a tolik udělených lvů by jeden mejdan neunesl. Všechna vyhlašování jsou pěknou podívanou, závěrečný galavečer, kde si pro ceny přicházejí vítězové nejprestižnějších kategorií, je ale vždycky nejvelkolepější. Letos si nebylo kam sednout. Vůbec. I když jste přišli o hodinu dřív. Je to s podivem minimálně ze tří důvodů: jednak festival proběhl už po osmapadesáté a pořadatelé to pořád ještě nevychytali. Jednak tam na začátku znovu bylo příšerné vedro, zatímco na konci večera téměř mrzlo. A konečně proto, že tam pořád drží toho příšerného, žoviálního imitátora Saskie Burešové z Kalendária, který kdovíproč „moderuje“ už několikátý ročník. Letos jsme ho prý prvně viděli vyrobit vtip, aspoň to říkal. Výprava, scéna, aranžmá, to ale na galavečeru v Cannes všechno sedí téměř dokonale, a tak se ta největší událost roku dá přežít i na schodech a s konferenciérem, který by v jakékoli televizi zaznamenal zápornou sledovanost.

Lva vítězům, účet poraženým

Do stále nejprestižnější kategorie Film (tedy televizní a kinoreklama) letos dorazilo 3310 prací. Porota vedená globálním kreativním ředitelem Young & Rubicam z nich na shortlist vybrala 299 a udělila 14 zlatých, 30 stříbrných a 57 bronzových lvů. Což je hodně. Grand Prix získala amsterdamská pobočka americké agentury Wieden+Kennedy za spot „Write the Future“ pro Nike. Mimořádně vydařená – podle většiny účastníků skoro víc než ten spot pro Nike – byla ale vítězná práce v kategorii Press, tedy tištěné reklamy. Inzerát „Heaven and Hell“ (který přetiskujeme) na kufry Samsonite vymyslela JWT Šanghaj. Podle poroty jde o silný a přitom jednoduchý nápad s velmi kvalitní exekucí.
Agenturou roku se stala AlmapBBDO Sao Paulo, sítí roku BBDO a holdingem WPP. Zadavatelem roku 2011 byla vyhlášena IKEA. Kompletní výsledky 58. ročníku Cannes Lions najdete na www.canneslions.com/work.

Grand Prix v kategorii Press vyhrála reklama na Samsonite „Peklo a ráj“Grand Prix v kategorii Press vyhrála reklama na Samsonite „Peklo a ráj“Autor:

Nejefektivnější festival kreativity

Cannes Lions jsou seriózním byznysem a účast na festivalu se také pořádně prodraží. Pořadatelé generují příjmy z poplatku za přihlášené reklamy, ze vstupného a ze sponzorských smluv. Zkusili jste někdy přihlásit svou práci třeba do kategorie Titanium and Integrated Lions? Poplatek 1200 eur za každé dílo zaslané do soutěže rozdýchají jen ti nejstatečnější, zvlášť když si musejí vyšetřit dech ještě na vstupné, které činí dalších 2250 eur. Plus doprava a ubytování. To v době konání velkých festivalů v Cannes rok co rok, krize nekrize, prolamuje historické rekordy. No a teď si vemte, že těch prací letos do soutěže dorazilo 29 tisíc a hostů na festival devět tisíc. Některé kategorie jsou levnější, někteří hosté mohli mít studentské slevy nebo časově omezené vstupenky.

Přesto se příjmy jen z přihlášek a vstupného určitě pohybují nad hranicí dvaceti milionů eur. Pozor – aby nedošlo k mýlce: tou matematikou tu neprocvičuji hýčkanou národní vlastnost závist, naopak. Festivalové hospodaření je hodno obdivu a jeho „podnikatelská výkonnost“ hlubokého respektu. V Británii sídlící pořadatelská firma navíc v posledních letech rozjela a provozuje další, regionální festivaly Dubai Lynx a Spikes Asia a patří jí i soutěž Eurobest. Že to dělají dobře, ostatně dokazuje i letošní rekordní zájem o festival. A to v době, kdy si jen málokdo v reklamním průmyslu dovolí tvrdit (a nezčervenat při tom), že krize je pryč. Šťastná čísla milionářů z Cannes byla letos větší než obvykle. A vsaďte si, že se jim bude na rozdíl od Sazky dařit i napřesrok. Cannes Lions vypadají jako sázka na jistotu.

Autor je šéfredaktor ČRo Rádia Česko

Autor: Václav Sochor
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!