Desatero letošních online Vánoc pro marketéry | E15.cz

Desatero letošních online Vánoc pro marketéry

Desatero letošních online Vánoc pro marketéry
Desatero letošních online Vánoc pro marketéry
• 

Google, Jan Zdarsa a Patrícia Neupauerová

Největším svátkem i postrachem všech obchodníků jsou Vánoce, a proto se na ně marketéři připravují již teď. Online kampaně navíc nabírají na důležitosti i pro kamenné obchody, jelikož až čtyři z deseti těchto nákupů jsou ovlivněny online komunikací.

Klíčová zjištění analýzy loňských Vánoc a chování uživatelů v rámci Vyhledávače Google, Reklamní sítě Google, mobilní sítě a video portálu YouTube marketérům nabízí návod (pro kampaně zaměřené na výkon i na značku), jak vybrat správné relevantní online řešení pro cílové skupiny, optimalizovat sdělení, načasování i rozpočet tak, aby snadněji dosáhli co největší návratnost své marketingové investice.

1. Nastavte správně vánoční rozpočty

Z hlediska objemu vyhledávání spotřebního zboží, na které mohou marketéři trefně reagovat komerčním sdělením, pozorujeme hned dva vrcholy: listopad a leden. Zatímco od začátku listopadu do předvánočního období vrcholí zájem uživatelů o vánoční nákupy, v lednu je opětovný zájem u skupiny spotřebitelů vyhledávajících povánoční slevy. V tuto dobu je důležité navýšit denní rozpočty. Naopak pokles zájmu v období vánočních svátků je často doprovázen sníženým konverzním poměrem.

2. Ovlivňujte zákazníky dřív, než bude pozdě

Zvýšený zájem o vyhledávání vánočních dárků začíná v říjnu a vrcholí v listopadu. Uživatelé na konci listopadu mnohem výrazněji vyhledávají již konkrétní názvy e-shopů a vědí, kde svůj vánoční nákup uskuteční. Proto je marketéři musí ovlivnit dříve.

3. Využijte vánočního potenciálu TOP pozicí

S cílem získat co nejvíce kliknutí je nutné pozornost zaměřit na to, kde se komerční sdělení objevuje. V kategorii retailu je pouze třetina impresí v top pozicích (nad organickými výsledky), ale ty získávají až 93 % kliků z celého trhu. Cena za klik na top pozicích je přitom v průměru pouze o 14 % vyšší, než je tomu u bočních reklamních pozic.

4. Zlepšete efektivitu pomocí tzv. rozšíření a konkurenčních výhod

Proklikovost (CTR) výrazně zvyšuje i tzv. rozšíření inzerátů, jako jsou například vnořené odkazy neboli pododkazy, rozšíření o lokalitu nebo sociální rozšíření. Ty sociální zvyšují CTR až o 5-10 %. E-shopy mohou v předvánočním období zároveň vhodně využít důležitá sdělení nebo konkurenční výhodu jako „doručení do Vánoc“ nebo „doprava zdarma“ apod., což může výrazně vylepšit konverzní poměr.

5. Zapojte „nejhledanější výrazy“ ve vaší kategorii

V rámci online komerčních sdělení je důležité pokrýt nejhledanější související slova a výrazy. Inzerenti mohou využít nástroj pro tvorbu klíčových slov (služba AdWords), který slouží k pokrytí všech klíčových slov v dané kategorii.

6. S mobilními telefony neprohloupíte

Před Vánoci rapidně roste vyhledávání mobilních telefonů, které jsou nejčastějším výrazem v třicítce nejhledanějších produktů loňských Vánoc. Pro využití potenciálu této kategorie doporučujeme navýšit denní rozpočty.

7. Správné kategorie ve správném čase

Pro inzerenta je důležité sledovat trend ve vyhledávání v jednotlivých retailových kategoriích, a to jak meziroční nárůsty, tak měsíční trendy v rámci vánočního období. Inzerent tak ví, že například na hračky a malou bílou elektroniku je potřeba se soustředit především na Vánoce, ale u módy či AV/TV je potřeba se soustředit i na výprodeje. Nejrychleji rostoucí v kategorii retail na Google je sport.

8. Nepodceňujte mobilní kampaň

Roste nejenom zájem o mobilní zařízení, ale také dramaticky roste vyhledávání z chytrých telefonů a tabletů. K výraznému skoku dochází právě po Vánocích, kdy hodně lidí dostane mobilní zařízení jako dárek. Tento skok nepředstavuje jen jednorázový efekt, objem vyhledávání se totiž na dané úrovni zpravidla drží. A podobný trend očekáváme i letos. Pro inzerenty je důležité vytvořit oddělené mobilní kampaně, aby mohli sledovat návratnost a optimalizovat je pro mobilní telefony. Uživatel na mobilním telefonu se zpravidla chová jinak než uživatel na desktopu.

9. Vyberte si vhodné online řešení podle marketingových cílů značky

Pro každý marketingový cíl existuje online řešení šité na míru. Záleží na tom, zda chce marketér budovat povědomí o produktech a službách před Vánoci nebo zda mu jde o vyvolání „call-to-action“ (nákup, dotazník, více informací atd.).
Speciální balíčky vánočních digitálních řešení tvoří jak video reklama (homepage a různé formáty na YouTube), tak i display reklama (v reklamní síti i na mobilu). Balíčky jsou navrženy tak, aby pro daný cíl fungovaly co nejefektivněji (více informací o řešeních na provasbyznys.cz/vyzkumy).

10. Správně namiřte na váš vánoční cíl

Možnosti cílení jsou různé, záleží na typu produktu či služby: demografické nebo kontextové - tedy podle souvisejícího obsahu. Zajímavé možnosti nabízí tzv. remarketing, tj. zobrazování reklamního sdělení uživatelům, kteří už v minulosti stránku obchodu nebo značky navštívili, popř. negativní remarketing pro oslovení uživatelů, kteří webovou stránku prodejce zatím nenavštívili.

Sofistikovanějším způsobem je cílení na zájmy uživatelů (zájmově orientovaná reklama), takže v případě maminek se můžete zaměřit na „rodina a vztahy“, „nakupováníhračky“ nebo „jídlo a nápoje“ a u singles např. na „kultura a zábava“, „online komunity“ nebo „lidé a společnost“. Dosáhnete pak lepších výsledků.

Autor: Google, Jan Zdarsa a Patrícia Neupauerová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!