Evropské filmy potřebují silný marketing | E15.cz

Evropské filmy potřebují silný marketing

Evropské filmy potřebují silný marketing

Aleš Hudský, zpravodaj Strategie v Karlových Varech

Výroba filmů a jejich světová distribuce je odedávna v rukou Spojených států. Evropa se snaží této hegemonii čelit jak finanční podporou vlastní filmové produkce, tak využitím marketingových a komunikačních nástrojů. Jeden z nich představuje každoročně na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech.

Pevnou částí programu karlovarského festivalu se stala sekce „10 evropských režisérů (které stojí za to sledovat)“, kterou pořádá celoevropská marketingová a komunikační agentura European Film Promotion (EFP) spolu s uznávaným profesním časopisem Variety. Jejími členy je 36 národních filmových center, které profitují z členství přístupem na největší filmové akce ve světě i účastí v marketingových promoakcích.

„Vlastně bychom si měli změnit název na ,European Film Cross-Promotion‘,“ usmíval se při rozhovoru v Karlových Varech generální sekretář EFP Jo Mühlberger. „Naše aktivity se prolínají a zahrnují klasické promotion. Jedná se o prezentace vycházejících evropských hereckých hvězd Shooting Stars na festivalu v Berlíně, nadějných evropských režisérů na festivalech v Karlových Varech a korejském Pusanu a projekce evropských filmů navržených na Oscara v Los Angeles. Součástí je samozřejmě také networking, tedy prezentace nadějných evropských producentů ,Producers on the Move‘ na festivalech v Cannes a v kanadském Torontu a podpora prodeje filmů. Kromě toho máme stánky na největších filmových trzích v Hongkongu, mexické Guadalajaře, v korejském Pusanu a na American Film Market v Los Angeles. Náš stánek mohou ke svým jednáním využívat všichni evropští prodejci a producenti.“ Většina evropských sales agentů využívá spojení s EFP – okolo 50 procent filmů, které jsou nabízeny prostřednictvím EFP, najde svého kupce.

„V současné době cílíme na velký ruský trh,“ říká Mühlberger. „Podporujeme finančně snahy sales agentů dostat se na ruský trh, zřizování kin evropských filmů v Rusku a ruské podtitulkování evropských filmů.“

Variety ve Varech

Každoroční prezentace deseti nadějných evropských režisérů v Karlových Varech pod hlavičkou časopisu Variety může klást otázku: kde se vzalo spojení evropští režiséři a americký časopis? „Prorazit ve Státech je takřka pro každého režiséra metou. Proto je interview v tomto prestižním časopisem s každým z režisérů, které jsme vybrali, možnou místenkou na cestě ke slávě,“ prozrazuje Mühlberger. Současně s ním se na webu Variety objeví online i trailer vybraného filmu. Desítka filmů a jejich režisérů těží i z promoaktivit během karlovarského festivalu (loni byly v Top 10 divácké soutěže tři filmy ze sekce Variety, jeden z nich cenu získal), publicity na Facebooku a Twitteru či zájmu akreditovaných novinářů.

V Karlových Varech se prezentovali jako 
každý rok pod hlavičkou časopisu Variety nadějní evropští režiséřiV Karlových Varech se prezentovali jako každý rok pod hlavičkou časopisu Variety nadějní evropští režiséřiAutor:

Shooting Stars září v Berlíně

Mediálně nejzářivější je každoroční akce EFP na festivalu v Berlíně. Představení deseti vycházejících hereckých hvězd je prestižní a široce sledovanou událostí festivalu. Je to velké: o publicitu se stará renomovaná mezinárodní agentura, fotografie mladých a krásných herců a hereček obletí svět, jde o jednu z událostí festivalu. Monitoring médií této akce je nejobsáhlejší ze všech, které EFP pořádá, a vedou v něm online media. Čísla o efektivitě téhle akce jsou nejpůsobivější: 90 procent shooting stars bývá pozváno ke castingu mezinárodních koprodukcí a tři čtvrtiny z nich roli opravdu získá. Čeští herci byli zpočátku vždy při tom – Aňa Geislerová a Pavel Liška byli českými zástupci v prvních dvou ročnících. Od té doby už to bylo z naší strany slabší…

Producenti „v pohybu“

Od začátku tisíciletí pozvala EFP na festival do Cannes 268 nadějných producentů, které představila zástupcům médií a producentům a umožnila jim na festivalu „networking“. Dál už je to na nich. EFP si to letos spočítala a vyšlo jí, že 44 procentům zúčastněných se na základě participace v programu podařilo dojednat koprodukci či obchod. Ještě lepší čísla (54 %) vycházejí z pobytu evropských producentů na festivalu v Torontu.

Autor: Aleš Hudský, zpravodaj Strategie v Karlových Varech
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!