J&T se zabydluje v mediálním byznysu | E15.cz

J&T se zabydluje v mediálním byznysu

J&T se zabydluje  v mediálním byznysu
Neoluxor
• 
ZDROJ: Repro Strategie

spolupracovník redakce Strategie, Leoš Kyša

Investiční skupina J&T výrazně podepřela trh s knihami. Nyní se vrhla na média a billboardy. Její peníze se budou nově točit v seriózním tisku, bulváru a také v outdoorové reklamě.

Čeští a slovenští milovníci knih to možná netuší, ale bez peněz J&T by se knižní trh nejspíš už zhroutil. Nebo by se alespoň potýkal s dosti závažnými problémy. Nejhorší byla situace před dvěma lety, kdy se na pokraji propasti ocitla slovenská knihkupecká síť Panta Rhei, která pouhé dva roky předtím ve velkém expandovala do Česka, kde koupila významnou knižní síť Neoluxor. Ta u nás v podstatě ovládá všechna větší města. Pád této firmy by přivodil dominový efekt – nezaplacené a nesplatitelné dluhy vůči distributorům a nakladatelům za prodané knihy by přivedly do neřešitelných problémů většinu hráčů na knižním trhu. Ti už mnoho let nemají peněz nazbyt a jejich cash flow připomíná spíš kapající kohoutek než pravidelný tok financí.

Zachráncem knižního trhu se stal Igor Mrva, předseda představenstva společnosti Diversified Retail Company. Právě za touto firmou jsou peníze J&T. Při tehdejším prodeji Panta Rhei citoval server Topky.sk Patrika Tkáče, slovenského spolumajitele J&T, který prohlásil, že retailový trh tuto finanční skupinu vždy lákal. „Chyběly nám zkušenosti v této oblasti, a proto ji chceme zatím podporovat v pozici finančního partnera,“ prohlásil.

Diversified Retail Company koupila čtyřicetiprocentní podíl v síti Panta Rhei a slovenští novináři začali spekulovat, že akviziční tažení tím neskončí. Dalším soustem nového žraloka se o dva roky později stala česká Euromedia Group.

Kdo je na řadě?

Proč právě ona? „Společnost Bertelsmann, původní vlastník Euromedia Group, prostě přehodnotila své strategické aktivity a došla k závěru, že trhy ve východní Evropě jsou malé a nemají pro ni prioritu. Proto se rozhodla soustředit se na větší trhy a ten náš opustit,“ říká Strategii poněkud diplomaticky generální ředitel Euromedie Andreas Kaulfuss. Faktem je, že Euromedia Group se v posledních letech potýkala se ztrátou zisku, v roce 2012 se propadla do jedenadvacetimilionové ztráty.

Kaulfuss sice tvrdí, že si firma stojí dobře, němečtí vlastníci se ale nejspíš rozhodli zbavit se jí v momentě, dokud má ještě vysokou hodnotu. A tu má – Euromedia je významným nakladatelem a jedním z největších knižních distributorů u nás. Do jejího portfolia patří značky Knižní klub, Odeon, Ikar a Universum a také knižní velkoobchod Euromedia – knižní distribuce. Pro Mrvovu novou firmu Arraviet, která českého knižního giganta koupila (a brzy bude pohlcena jinou Mrvovou firmou Neoluxor), šlo o ideální sousto. V tuto chvíli tak Mrva a za ním stojící J&T vytvoří federálního knižního giganta. Bude vlastnit v obou zemích obrovskou síť knihkupectví, významnou knižní distribuci a k tomu několik nakladatelských značek. Na prodeji knih vydělá od začátku do konce.

Igor Mrva je přesvědčený, že jeho nově vzniklé impérium bude prosperovat. „Já tomuto segmentu rozumím a hodlám v něm působit dlouhodobě, protože si uvědomuji, že návratnost takové investice je běh na dlouhou trať,“ říká. Zároveň přiznává, že nemusí být všem nákupům v oblasti knižního byznysu konec. „Nepohrdnu žádnou rozumnou investicí v rámci knižního segmentu,“ odpovídá poněkud tajemně. Na trhu už se začalo mluvit o další velké koupi. Nejčastěji se objevuje jméno Kosmas, knižní velkoobchod a distribuce s vlastní maloobchodní sítí. Společnost navíc vlastní poměrně úspěšnou internetovou prodejnu elektronických knih Kosmas.cz. Samotný Mrva se netají, že vidí v elektronických knihách velkou příležitost pro expanzi. Dalším možným soustem je síť knihkupectví Kanzelsberger.

NeoluxorNeoluxorAutor: Repro Strategie

Menší hráči si neškrtnou

I bez dalších nákupů je spojení sítě Neoluxor s Euromedia Group pro malé a střední české nakladatele noční můrou. V živé paměti mají více než rok starý pokus sítě Neoluxor, která plánovala, že bude mít jen jednoho distributora, a tím bude právě Euromedia. V praxi by to znamenalo, že kdo nebude dávat do distribuce knihy tomuto distributorovi, ten si v síti Neoluxor neškrtne. A dodávat do této sítě chce každý. Euromedia by tak mohla ostatním nakladatelům diktovat tvrdší podmínky než doposud, hlavně co se týče provizí. Může si to dovolit, protože má konkurenci, zejména v knižních distribucích Kosmas a Pemic, a tím pádem by na ni nemohl antimonopolní úřad.

Generální ředitel firmy Euromedia Andreas Kaulfuss tyto obavy odmítá. „To se nestane. Když nakladatel vydá dobrý titul, tak ho bude knihkupec chtít bez ohledu na to, jaký distributor ho nabízí. A když moc zvýšíme své rabaty, tak ho v nabídce mít nebudeme a knihkupectví si ho vezme od konkurence, bez ohledu na to, že jsme teď jedna rodina,“ říká rozhodně.

Jeho nový chlebodárce Igor Mrva už tak rezolutní není. Na dotaz měsíčníku Strategie, jak chce dosáhnout návratnosti své investice, odpovídá, že právě díky synergickým efektům společného vlastnictví sítí Neoluxor v Česku a Panta Rhei na Slovensku a knižních nakladatelství. Ony synergie mohou mít samozřejmě různou podobu. Nejlogičtější a nejefektivnější bude právě pevné spojení knižní distribuce s knihkupectvími. Podle procentuálního zastoupení na trhu sice dosáhnou významného podílu, ale ne až natolik významného, aby to rozrušilo antimonopolní úřad. Zvlášť když případně dojde na koupi Kosmasu, který byl podle informací z knižního byznysu právě tím, kdo dokázal chystaný plán Neoluxoru a Euromedie na výhradní zastoupení jako jediný – a to svou silou – překazit.

To není jediná synergie, která se rýsuje. Vzhledem k tomu, že peníze J&T stojí v současnosti už i za Ringier Axel Springer CZ, který má kromě týdeníku Reflex, bulvárních deníků Blesk a Aha! a deníku Sport silné zastoupení v digitálním tisku, dá se předpokládat, že dřív nebo později může dojít k další synergii v prodeji knih. Například konkurenční vydavatelství Mafra ve spojení s Palmknihy.cz, tedy největším prodejcem elektronických knih u nás, rozjelo prodej elektronických knih na webu iDnes.cz. Udělat něco podobného na webech v majetku Ringiera nemusí být nic složitého.

Mrvou vedený knižní gigant by se mohl záhy stát jedničkou v neustále se rozrůstajícím prodeji e-knih u nás, zvlášť pokud by získal Kosmas.cz, který je dnes dvojkou v prodeji e-booků. Prodejce elektronických knih Ebux.cz, který patří Euromedii, je na tomto poli bezvýznamným hráčem. Teprve až za tímto novým molochem by zůstal nezávislý hráč Palmknihy.cz a Ereading.cz, kterého nedávno koupil Albatros Media právě s vidinou úspěchu na poli elektronických knih a který je nyní v tomto byznysu považován za trojku.

Ticho po pěšině

Za koupí Ringier Axel Springer CZ nestojí Mrva, ale jeho investoři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Ti údajně koupili tuzemskou pobočku švýcarského rodinného impéria za 4,7 miliardy korun. Nákup provedli přes firmu Rongosor, která byla založena loni v listopadu, a to právě za účelem koupě Ringieru. Ringier Axel Springer CZ je mezi deníkovými vydavateli jedničkou a mezi vydavateli časopisů má skoro čtyřicetiprocentní podíl na trhu. Kromě toho vlastní také tiskárny, kde může Mrva tisknout své knihy. Nikdo z nových vlastníků Ringier Axel Springer CZ ani z jejich spolupracovníků se nechce k miliardovému mediálnímu nákupu vyjadřovat. „Dokud společnost plně nepřevezmeme, domluvili jsme se s prodávajícím, že nebudeme činit žádné mediální výstupy,“ odbývá dotazy rezolutně Daniel Častvaj, Křetínského mluvčí.

Weby RingieruWeby RingieruAutor: Repro z webu Ringieraxelspringer.cz

Žádné informace o tom, co noví vlastníci chystají, nemají ani klíčoví zaměstnanci a manažeři Ringieru. Ti mohou spekulovat třeba o tom, jestli ve vedení firmy zůstane generální ředitelka Libuše Šmuclerová.

Noví majitelé řeší hlavně vlastnickou strukturu. Firma Rongosor se změnila na akciovou společnost Czech News Center. V jejím představenstvu jsou Daniel Křetínský, David Bregar a Daniel Častvaj. Předsedou dozorčí rady a nejspíš polovičním vlastníkem je Patrik Tkáč. Podobně jako u knih se i v tomto oboru mluví o dalších nákupech. Mnoho volných mediálních domů však ke koupi není, zůstává jen Bakalova Economia a Soukupova Empresa. Obě společnosti jsou ve srovnání s tím, co J&T nebo Andrej Babiš vlastní, v podstatě velmi malé sousto. To může znamenat dvojí: buď budou lehkou kořistí, nebo naopak nebudou stát nájezdníkovi za to, aby si jejich pořízením komplikoval život.

Outdoorový obr

Zatímco akvizice v knižním a vydavatelském byznysu spojené s kapitálem J&T byly ve sdělovacích prostředcích bedlivě sledovány, expanzí firmy spojené s J&T na trhu venkovní reklamy se zabývají jen specialisté. Přitom právě na tomto poli se investiční skupině opravdu daří. J&T stojí za slovenskou společností Joj Media House, která v březnu 2012 koupila původně český BigBoard Praha. Šlo o stejný model jako u nedávného nákupu Euromedia Group – slovenská firma pohltila českou a vytvořila federálního giganta. Skupina BigBoard navíc v roce 2012 pohltila společnost Czech Outdoor a stala se jedničkou na českém trhu venkovní reklamy. Pro loňský rok společnost BigBoard předpokládala, že na tržbách překročí 900 milionů korun. BigBoard své plochy prodává přes společnost BigMedia, kterou také vlastní Joj Media House. BigMedia kromě BigBoardu zastupuje logicky také Czech Outdoor, ale i třeba Railreklam nebo Outdoor akzent. Počátkem roku BigMedia srovnala prodejní ceny velkých formátů všech firem, které zastupuje. Největší prospěch by z toho měl mít právě BigBoard, který byl ještě loni mnohdy dražší než konkurence, a proto neměl takové prodeje, jaké by potřeboval.

Bigboardy BigMediaBigboardy BigMediaAutor: Repro Strategie

Bude velmi zajímavé sledovat, jak si lidé ze stáje J&T poradí v mediálním byznyse v oblastech, které mají velké problémy. Blesk i Aha! se potýkají se setrvalým propadem prodejů, stejně jako na tom není dobře knižní trh. Ovšem už zmíněné synergické efekty mohou přinést žádaný zisk jak v knižní, tak mediální branži. Zvlášť když tak silný hráč jako J&T je schopný si v těchto slábnoucích trzích snadno vybudovat pozici dominantního lídra. Tím spíše, že nákupy podle všeho ještě neskončily.

Autor: spolupracovník redakce Strategie, Leoš Kyša
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!