Jak se točí po česku | E15.cz

Jak se točí po česku

Jak se točí po česku
Jak se točí po česku
• 
29. května 2013 • 08:03
Podle žebříčků televizních spotů, které pravidelně sestavuje Strategie, jsou v posledních měsících nejúspěšnějšími českými režiséry Jakub Kohák, Daniel Růžička a duo Mods. Stačilo prolistovat zpátky všechna čísla až do ledna 2012. Téměř v každém se totiž se železnou pravidelností umisťovaly mezi nejlepšími spoty T-Mobilu a Air Bank.

Zajímalo nás ale i o to, jak si vedly spoty českých režisérů na významných reklamních soutěžích, a o názor na současnou tuzemskou režii jsme požádali několik kreativních ředitelů.

Někteří čeští režiséři se na nejvyšších příčkách hodnocení reklamy ve Strategii objevovali opravdu daleko častěji než ostatní. U dvojice Michal Nohejl a Martin Přikryl, kteří působí pod jménem Mods, za to může téměř výhradně úspěšná kampaň Air Bank. Mezi její exekuce se v prosinci 2012 vklínil pouze spot pro projekt Chodícílidé.cz. Podobně je na tom Daniel Růžička, který většinu loňského roku strávil prací pro T-Mobile. Jako režisér zahájil koncept s Lukášem Pavláskem a Vojtou Kotkem, natočil s nimi Motorkáře, Posilovnu a Havaj. Jeho přehlídku úspěšných spotů pro T-Mobile doplňuje předvánoční Google, ten byl ale natočen už v roce 2011 a před loňskými Vánocemi znovu nasazen.

Pestře působí přehled úspěchů Jakuba Koháka. V kampaních pro T-Mobile se skokany na můstcích a v lázních si sám zahrál Zadara Volaniče a ve spotu T-Mobilu k Euru 2012 se objevil na fotbalovém hřišti společně s hráči reprezentace. Navíc točil spoty pro Penzijní fond České pojišťovny, Jupí pro Kofolu a hlavně několik hasičských spotů pro Vodafone s Pavlem Liškou (až na předvánoční kampaň v režii Davida Ondříčka).

Točili i další

Na našich stránkách věnovaných hodnocení se ale v uplynulých měsících objevovaly i další režisérské osobnosti. Zabodovali Petr Čtvrtníček (Magnesia a Miller Mix), Tomáš Řehořek (Becherovka a Většíšance.cz), Alice Nellis (Savo a Česká filharmonie) nebo duo Wolfberg (Pardál a Google s cestovatelem Přibáněm). Alespoň jeden úspěch zaznamenali Jakub Sommer (IKEA s ukolébavkou), Tomáš Mašín (vánoční IKEA), Michael Baumruck (Era), David Ondříček (Magnesia s Liškou a Chýlkovou), Roman Valent (Wüstenrot), Richard Řeřicha (Babiččina volba), Jan Vogl (Topgal), Aleš Blábolil (Vidímevámdohlavy.cz), Jan Zajíček (ING Pojišťovna) a Karel Janák (Jupí).

Posledně jmenovaný režisér je ale podepsán i pod kampaněmi, které byly v rámci hodnocení Strategie označeny jako nejhorší, konkrétně se jedná o spoty pro O2 Guru a Bleskmobil. Obdobně si vedl i Dominik Miškovský, respektive spot, který natočil pro Creditas. Mezi úspěšnými českými režiséry se také dvakrát objevil Martin Krejčí se spoty pro Hornbach, jenže tahle režisérská hvězda je už zřejmě, stejně jako Ivan Zachariáš, pro tuzemské zadavatele nedosažitelná.

Na soutěže vede Valent

Jak si momentálně stojí tuzemští režiséři v porovnání se světem? Kreativní ředitelka Leagas Delaney Tereza Svěráková říká, že ona osobně by s tuzemskou nabídkou režisérů ani fotografů nevystačila. „Jedna věc mě zaráží – před pěti lety bych odpověděla stejně jako dnes. Postrádám nová jména, mladé režiséry, kteří dokážou svým talentem přesvědčit produkci, aby do nich investovala prostředky i energii. Tak, jako se to svého času podařilo třeba Dawsonu s Martinem Krejčím,“ říká první dáma české reklamy. Podle Svěrákové se na špičce stále drží ti samí: Tomáš Mašín, Jakub Kohák a Michael Baumruck.

Jako jeden z možných ukazatelů úspěšnosti současných českých režisérů bychom mohli brát počet ocenění, která jejich spoty nasbíraly na reklamních soutěžích. Zajímali jsme se o finálová ocenění ze všech soutěží, které se započítávají do hodnocení Agentura roku a nakonec se jedná o pouhá tři jména na třech soutěžích. Nejlépe si vedl Roman Valent, jeho spoty pro Wüstenrot získaly bronz na PIAF, zlato a bronz na Louskáčku a jednu Zlatou pecku. Za Valentu řadíme Jakuba Koháka, který se podílel na jednom bronzu z PIAF, dvou bronzových Louskáčcích a na jedné Zlaté pecce (všechna ocenění byla pro T-Mobile). Trojlístek doplňuje Daniel Růžička se čtyřmi Zlatými peckami za spoty pro T-Mobile. Ani jedno ocenění se tentokrát nepodařilo získat v zahraničí. Nabízí se tedy otázka, jestli česká režie není tak trochu v krizi.

Jsou na tom hůř?

„Čeští režiséři nedostávají od lokální klientely příležitost, aby ukázali, čeho jsou schopni. Když i těm nejlepším a mezinárodně respektovaným borcům místní alibističtí úředníci, převlečení za marketingové specialisty, upravují nejen syžet a dialogy, ale i střih nebo barvy, zřejmě nemá smyslu hovořit o autorských věcech (u nichž jsou důležití autoři),“ vysvětluje kreativní ředitel agentury Momentum Jan Mička. Podle něj je jedinou výjimkou potvrzující pravidlo Jakub Kohák, jehož Martin Jaroš nechal, aby si hrál. „My ostatní více či méně tupě naplňujeme více či méně nesmyslná zadání.“ Jedinečný přístup Martina Jaroše ostatně potvrzuje i samotný Kohák v rozhovoru, který najdete na straně 30.

Ani chief creative officer Havas Worldwide Prague Eda Kauba si nemyslí, že by čeští režiséři byli horší než ti zahraniční. „Samozřejmě, je asi deset zahraničních režisérů v top třídě, ke kterým se může rovnat u nás jen Ivan Zachariáš. Ale každý kreativec i režisér ví, že jeho portfolio roste s novými příležitostmi, a v tom mají zahraniční režiséři výhodu. Mají prostě víc realizovaných zajímavých reklam,“ říká Kauba. Podle něj je kdokoliv ze skupiny režisérů Kohák, Růžička a Valent schopen natočit reklamu na světové úrovni.

„Stejně tak Hřebejk, ale i Mašín nebo Baumbruk, na které se trochu zapomíná, mohou natočit reklamu naprosto perfektně – ostatně mají mnoho cen, takže to už i dokázali. Od agentur a klientů ale dostávají horší scénáře než režiséři zahraniční,“ uzavírá hodnocení tuzemských režisérů Eda Kauba. Podle kreativního ředitele Mark/BBDO Leona Sverdlina je nejlepším českým režisérem dneška Martin Krejčí, který ale momentálně tráví většinu svého času v Los Angeles. „To však neznamená, že u nás máme nedostatek režisérů, kteří tvoří kvalitní práce s často omezeným budgetem. Dvě jména, která mne teď napadají, jsou Roman Valent a Tomáš Řehořek, který úspěšně zkombinoval svoji kariéru filmového režiséra s prací v reklamě,“ říká Sverdlin.

Žádná omezení tu neplatí

Podle creative directora Konektoru Martina Charváta si česká filmová škola udržuje vysokou úroveň a přichází i mnoho mladých režisérů, otázka je jen, kolik z nich se udrží a prorazí. Bez práce pro zahraničí nebo v zahraničí to prakticky není možné. „Neřeknu, kteří režiséři jsou nejlepší, vyjmenuji tři, kteří jsou dobří, což neznamená, že žádní další tu nejsou: Ivan Zachariáš, Jakub Kohák a Martin Krejčí,“ uvádí Charvát. Pokud jde mladé talenty, se kterými se mu v poslední době dobře spolupracuje, mluví o Tomáši Řehořkovi a Jakubu Hussárovi. Charvát ale upozorňuje na to, že reklama je globální byznys, a tomu odpovídá i výběr režisérů. „Nelze to omezovat zemí či národností. Dobrých českých režisérů je dost, ale není důvod se soustřeďovat jen na ně. V zahraničí se mohou pro daný projekt nalézt vhodnější režiséři za podobnou cenu. Totéž platí i druhým směrem: dobří čeští režiséři běžně točí reklamy pro zahraniční trhy. Žádná omezení ani regulace tu neplatí.“

Proč točit s Čechy

Pro executive creative directora Ogilvy & Mather Tomáše Belka je momentální jedničkou Ivan Zachariáš, precizní a univerzální je například Tomáš Mašín nebo Roman Valent. Belko v podstatě potvrzuje, že pokusy o sestavení žebříčku nejlepších českých režisérů jsou mírně řečeno nesmyslné: „Je těžké říct, kdo je nejlepší, protože každý režisér je dobrý v něčem jiném. Někdo je spíš na kompozice, krásné obrazy, někdo je lepší ve vedení herců, někdo má smysl pro humor, někdo ovládá animace a 3D.“

Jedno je ale jisté. Tuzemští režiséři nemají momentálně na růžích ustláno. Kromě toho, že pracují s omezenými budgety a zřejmě i s horšími scénáři, bojují s nedostatkem volnosti, příležitostí a velkou zahraniční konkurencí. „V ní ale často obstojí, protože nemají jazykovou bariéru při vedení hereckých dialogů, rozumí českému prostředí a neprodraží se náklady na jejich cestování a ubytování. Taky jsou snáze dosažitelní při dokončovacích pracích,“ vyjmenovává Belko důvody, proč sáhnout po českém režisérovi.

Autor: Jana Brassányová, Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!