Je libo lokálku, nebo digitální rychlík? | E15.cz

Je libo lokálku, nebo digitální rychlík?

Je libo lokálku, nebo digitální rychlík?
Když uživatele přímo zapojíte do příběhu, zajistíte si jeho pozornost a zvýšíte jeho loajalitu.
• 
28. června 2012 • 11:07
Za poslední rok se toho v digitálu změnilo tolik, že ostatní odvětví mohou snad jen tiše závidět. Mění se technologie, nároky uživatelů i způsob předávání informací. A především se mění chápání našeho digitálního oboru jako celku. Konečně! Nejsme papír, nejsme televize. Jsme prostě jiné médium.


Nové trendy jsou zřejmé. Uživateli nemáme doručit pouze suché informace, u kterých najde obrázek z fotobanky, ale chceme mu vyprávět příběh společnosti, příběh produktu. Podniknout s ním zábavnou a tajuplnou cestu webem. Umožnit uživateli odnést si nejen relevantní informace, ale pocítit kouzlo a atmosféru představovaného řešení. Cítit tu vášeň, kterou jsme do projektu vložili, a mít touhu vrátit se na web znovu a sdělit přátelům: „Podívej se sem, tohle je opravdu super.“ Tyhle emoce si uživatel webu spojí s vaší značkou a lépe si ji zapamatuje.

Není cloud jako cloud

Předat emoce a pozitivní náboj je dnes hlavním kritériem při stavbě nových, moderních webů. Na prvním místě paradoxně není rozpočet, ale odvaha, touha po inovacích a potřeba připravit nová, neokoukaná řešení. Trendem je a bude poskytování hostingu z cloudových uzlů. Všichni o tom mluví, s kvalitní nabídkou to ale už tak žhavé není. Aby byl cloud cloudem, musí být každá jednotka v cloudu plně redundantní a nahraditelná bez sebemenšího výpadku služby. Zároveň od cloudu požadujeme škálovatelné řešení, tedy schopnost pružně reagovat na bezprostřední požadavky navýšení výkonu.

Serverový hardware už nás dnes nezajímá. Vše je plně virtualizované, a pokud se rozhodneme přidat další procesory, nezabýváme se tím, kolik se jich fyzicky do konkrétního serveru vejde. Prostě navýšíme výkon o dalších 10 procesorů bez ohledu na hardware. O to, jak výkon kam distribuovat, se stará hlavní řídicí jednotka. Ta musí být pochopitelně také redundantní a tedy plně nahraditelná. To jsou velké výhody pro provozovatele webu. Z cloudu ale těží i běžný uživatel. Stále důležitější bude poskytnout informace bez zbytečného čekání. S tím pomáhá CDN (Content Delivery Network), které zajistí, aby uživatel dostal obsah webových stránek vždy z geograficky nejbližšího serveru. Proč by měla informace cestovat z Evropy do Ameriky, když ji může americký uživatel získat z datového centra umístěného na jeho kontinentu? Vítejte v globálním světě.

Obrandujte uživatele

Od uživatele dnes také můžeme očekávat vyšší interaktivitu, než tomu bylo před několika lety, a dokonce i před několika měsíci. Ano, uživatelé postupně objevují to, co jim my jako tvůrci online projektů připravujeme, a zvykají si na možnost procházet webem i s jinou navigací, než je ta nahoře s pěti tlačítky. Návštěvník webu je ochoten používat klávesnici, usmívat se do kamery a vůbec neváhá nad propojením webu se svým účtem na Facebooku.

S tím také souvisí stále užší provázanost se sociálními sítěmi ať už jako samostatných kampaní, nebo v rámci integrace sociálních sítí do celé digitální strategie. Při využití sociálních sítí uživatel získá zábavnou, interaktivní hru s webem nebo celou kampaní. Dnes využíváme interaktivitu s uživatelem například využitím jeho fotografií při vyprávění příběhu. Prohlížet si obrázky je skvělé, lze jít ale ještě dál – můžeme personalizovat video během přehrávání nebo dát uživateli možnost interaktivně ovlivnit děj ve videu, ve kterém je on ta hlavní postava. Vsaďte se, že takové video uživatele zaujme a ještě se o něj podělí se svými přáteli. A protože ho máte obrandované vaší značkou, voila, virální šíření je na světě!

Jak to, že to funguje? To je téma na vědecký výzkum. Zaujala mne psycholožka Diana Tamirová z Massachusetts (http://wjh.harvard.edu/dtamir), která se zabývá výzkumem změny chování mozku. Pokud mluvíte o sobě nebo v našem případě vidíte svoje fotografie v „profi“ příběhu, aktivují se vám prý podle Tamirové stejná centra v mozku jako při sexu. (Vlastně se mi teď vysvětluje, proč tak rád mluvím o naší agentuře…)

Když tedy uživatele přímo zapojíte do příběhu, zajistíte si jeho pozornost a zvýšíte jeho loajalitu. A to mi připomnělo dávný zážitek, na který s úsměvem vzpomínám dodnes. Psal se rok 1997 a já řešil svůj první online „projekt“, zobrazení periodické tabulky na internetu. Projekt jsem spouštěl na cizí doméně a za lomítkem bylo potřeba napsat ~. Tehdy jsem si říkal: „Hele, tohle nikdo nenapíše, všem budu muset poslat odkaz.“ Chápete ten „user experience“ nesmysl? Ale tenkrát mě většina lidí nechápala, pojem UX neexistoval. I dnes jsem dokázal napsat ~ až na třetí pokus…

Web to udělá za vás

Obsah je dalším klíčem k úspěchu. Nestačí jen napsat text – musíme si s ním hrát, ladit jej a vhodně sázet.
Nedesignujeme pro konkrétní zařízení. Dnes designujeme pro uživatele. Není možné chtít poloviční řešení, „protože prostě stačí“. Ne, dnes už nestačí. Úspěchu dosáhneme jedině tehdy, pokud bude uživatel nadšený a pocítí radost z vyprávěného příběhu.

Co s mobilními aplikacemi? V jednom zařízení jich jsou tisíce. Instalovat, aktualizovat a patnáctkrát denně zadávat heslo? Desítky obrazovek a v nich desítky adresářů? Ne, tudy cesta nevede. Rozhraní zařízení můžeme ovládat rovnou webem, jsme například schopni komunikovat přímo s gyroskopem tabletu. Nakloněním tabletu na stranu tak může web reagovat a interaktivně komunikovat s uživatelem – ano, web sám!

Když už umíme tohle všechno přes web, odpadá nutnost instalovat si většinu aplikací. Jednoduše si je uložíte jako aplikační záložku a aktualizace neřešíte. UX chrochtá blahem. Nestačí mít „super cool technologii“. Je potřeba mít i krásný design. Hlavně je ale třeba reagovat ihned. Právě to brzdí některé současné společnosti. Digitální rychlík stále jede a nastoupit do něj můžete jen s dobrou agenturou.

Autor je výkonným ředitelem společnosti PositiveZero.co.uk

Autor: Zdeněk Hornych
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!