Jsme na Facebooku! Ale jak to říci? | E15.cz

Jsme na Facebooku! Ale jak to říci?

Jsme na Facebooku! Ale jak to říci?
ilustrační foto
• 
ZDROJ: ČTK/PA/Dominic Lipinski

Filip Winter

Dnešní exkurze do světa paragrafů bude nadmíru praktická: odpovím totiž na velmi častou otázku, zda a jak je v reklamě možné používat loga Facebooku.

Prakticky každá firma totiž již dospěla k tomu, že „je na FB“, a chce toto velké vítězství sdělit zákazníkům. Netroufám si přitom hodnotit, zda to zákazníky zajímá a zda touží se přátelit zrovna se svým diskontem, ale to již není předmětem tohoto příspěvku. Před reklamní agenturou pak stojí úkol uvést na plakátech sdělení typu „najdete nás na Facebooku“ - a na světě je právní otázka, zda slovo Facebook, logo Facebooku či tzv. f-logo lze do reklamy umístit. Odpověď je docela prostá a překvapivě příznivá. Předně, slovo Facebook i jeho loga jsou sice registrovanými ochrannými známkami, ale tato registrace neznamená, že by je nikdo nemohl ani vyslovit či zobrazit. Známkoprávní ochrana totiž v zásadě znamená, že si sice nesmíte vytvořit vlastní podnikání pod názvem Facebook či pod zaměnitelným logem, ale jinak smíte odkazovat na originální podnik majitele ochranné známky, pokud se tak děje soutěžně férovým způsobem. Bez ohledu na dále uvedené podmínky vám tedy samotné právo dává možnost použít popsaným způsobem cizí ochrannou známku, i známky Facebooku.

V případě Facebooku jsou ale majitelé ochranných známek natolik rozumně vstřícní, že podmínkami přímo na Facebooku uvedenými dávají komukoli souhlas s užitím jejich loga, stanoví však k tomu jisté podmínky. Pravda, podmínky se zdají být poněkud zmatené a místy si protiřečící, nicméně hlavní je taková, jak ji cituji z kapitoly „Reference na Facebook“: „Reklamy mohou obsahovat omezené reference na,Facebook‘ ve svém názvu, vlastním textu či obrázku, a to za účelem objasnění cíle reklamy. Reklamy nesmí žádným způsobem naznačovat propagaci produktu, služby ani cíle reklamy ze strany služby Facebook.“ U konkrétních log se podmínky dále liší. Nápis Facebook v modrém obdélníku majitelé rovnou zakazují používat. Zato tzv. f-logo je k odkazům přímo určeno a podmínky o něm stanoví: „We permit the use of the,f‘ logo to refer, off of Facebook, to the following: Your Facebook Page, vaše Facebook skupina, An application you offer via Facebook Platform, Poskytnutí vašeho připojení k Facebooku“ (zachovávám zvláštní česko-anglický jazyk originálu). Toto f-logo pak může být také spojeno s dalším textem, například oním typickým „find us on Facebook“ či s jeho českou variantou.

Autor: Filip Winter
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!