Kdo přežije na českém mediálním trhu | E15.cz

Kdo přežije na českém mediálním trhu

Kdo přežije na českém mediálním trhu
Zánovní časopisy
• 
ZDROJ: Repro Strategie (Tomáš Novák)
4. února 2015 • 07:59
Loni bylo na českém vydavatelském trhu pěkně živo. Do letošního roku hledí všichni s nebetyčným optimismem a slibují, že v médiích bude živo ještě víc.

Rok 2014 přinesl nové mediální projekty, velké mediální domy přeskupovaly síly a stabilizovaly se, aby se vzpamatovaly po otřesech, které novinám a časopisům uštědřila kombinace končící finanční krize a drtivého nástupu internetových médií. Největší změny zaznamenal loni časopisecký trh. Objevily se nové týdeníky Echo24 a Téma a také měsíčník Reportér, který na podzim vznikl pod taktovkou bývalého šéfredaktora deníku Dnes Roberta Čásenského.

Reportér na vzestupu

Prvního čísla Reportéra se prodalo 32 tisíc výtisků. Tedy prodalo – alespoň v rámci obchodního modelu, který časopis vytvořil, to tak vypadá. Ve skutečnosti si časopis ve stánku koupilo devět tisíc lidí. Zbytek připadl tzv. strategickým partnerům, kteří časopis finančně podporují velkými odběry, které pak následně rozdávají. Partneři musejí odebrat minimálně dva a půl tisíce výtisků a za to získají výtisky za nižší cenu a inzertní prostor v časopise, který stojí na významných postavách české žurnalistiky, jako jsou třeba Jaroslav Kmenta či nově Jiří Štický a Marek Šálek.

„Zatím všechno vychází tak, jak jsme si plánovali, dokonce bych řekl, že mě dosavadní vývoj časopisu lehce příjemně překvapil,“ hýří optimismem Robert Čásenský, kterému ke konci roku, podle jeho vyjádření pro Strategii, přibyly stovky nových předplatitelů. Přiznává však, že na mediálním trhu je příliš mnoho proměnných, které s osudem nového ambiciózního časopisu mohou hodně zamávat.

„Inzerce, prodeje, vývoj předplatného, to všechno jsou důležité ukazatele, které se mohou zvrtnout, ale zatím to jde všechno nahoru,“ dodává Čásenský. Zároveň razantně odmítá srovnání s podobně ambiciózním měsíčníkem Bel Mondo, se kterým mělo vydavatelství Economia velké plány, jež ale po roce skončily v troskách a velké ztrátě. Stejně jako měsíčník vydavatelství Sanoma Kraus.

Časopis ReportérČasopis ReportérAutor: Repro Strategie (Tomáš Novák)
32 tisíc výtisků prvního čísla Reportéra odebrali hlavně strategičtí partneři. V trafikách si ho koupilo devět tisíc lidí.

Život z dotací

Stejně pozitivní jako bývalý šéfredaktor deníku Dnes je i jeho bývalý nadřízený z vydavatelství Mafra a někdejší šéfredaktor Lidových novin Dalibor Balšínek. Ten si loni v březnu založil vlastní internetový zpravodajský web Echo24, jehož prémiovým titulem se v červenci stal digitální časopis Týdeník Echo. Jeho tištěná podoba spatřila světlo světa v listopadu. Vyšel v nákladu třicet tisíc výtisků a už od začátku Balšínek tvrdil, že mu bude k pocitu úspěchu stačit pět tisíc prodaných kusů. Toho prý před koncem roku dosáhl.

„Pět tisíc ve stánku máme a kromě toho jsme získali na tisíc předplatitelů tištěné verze a čtyři tisíce verze digitální. V tuhle chvíli jsme tedy na deseti tisících prodaných kopií. Navíc máme extrémně nízké náklady, protože naši autoři zároveň pracují pro Echo24.cz,“ řekl Strategii Balšínek. Je přesvědčený, že na konci letošního roku se dostane se svým projektem na nulu. „Tedy pro tento rok. První rok jsme měli pochopitelně ztráty, které budeme splácet delší dobu,“ dodává.

Dalibor Balšínek se tváří podobně optimisticky jako jeho někdejší „mafrácký“ kolega Čásenský. Zároveň se zamýšlí nad situací deníků, ve kterých ještě nedávno sám pracoval. „Ukazuje se, že situace deníků je tristní, a rok 2015 to odhalí v celé nahotě. Uvidíme další úbytek předplatitelů, další pád volného prodeje. Vydavatelé denního tisku už budou jenom prodělávat, nic jiného je nečeká. Samozřejmě to neznamená, že deníky skončí. Jejich noví majitelé nejsou ve své podstatě vydavatelé, mají příjmy z jiného byznysu a deníky budou jistě ještě velmi dlouho dotovat. Ale právě slovo dotovat je namístě,“ dodává bývalý šéf Lidových novin.

Příprava na úspěch

Balšínkův faktický nástupce v Mafře František Nachtigall podobně pesimisticky situaci deníků tohoto vydavatelství nevidí. Mediální impérium ministra financí podle něj čekají úspěšné časy. Zatímco v loňském roce prý dokončili restrukturalizační kroky, nyní se naopak připravují na progres. „Chceme se rozvíjet a chystáme řadu projektů,“ říká Strategii Nachtigall. Konkrétně se o nich ale zatím bavit nechce. „Počkejte si,“ vzkazuje.

Každopádně o útlumu nebo udržování prý nemůže být v mediálním domě Andreje Babiše řeč. Podle něj mají největší šanci uspět v tomto roce i v těch dalších právě hlavně velké mediální domy. „Chcete-li být úspěšný, musíte mít silné zastoupení v tisku, on-linu, rozhlase. A takový multimediální dům, který by byl silný jako my ve všech těchto segmentech, úplně nevidím. Je ale pravda, že i ostatní významní hráči na trhu se budou snažit rozvíjet, a to je potřeba sledovat a snažit se být vždycky lepší,“ říká.

Jiná je podle něj situace v malých projektech, které nejsou příliš nápadité a nemají žádný vlastní cíl. „Tyto projekty budou vznikat a zanikat jako houby po dešti, ale nic stabilního a úspěšného z nich nekouká,“ vzkazuje svým konkurentům František Nachtigall.

Nachtigall se stal v Mafře na začátku roku šéfem nové divize časopisů. Pod něj teď patří přílohy deníku Dnes a nový týdeník Téma, který spatřil světlo světa rovněž loni. Vytvořili ho elitní redaktoři z Týdne, kteří odešli do Mafry právě za Nachtigallem. Ten je na mediálním trhu všeobecně vnímán jako expert na časopisy. Ostatně v Soukupově Emprese uskutečnil jediný skutečně úspěšný projekt tohoto vydavatelství, bulvární týdeník Sedmička. To dává tušit, kudy se může ubírat strategie Mafry do budoucna. Z příloh deníku Dnes mohou časem vzniknout regulérní časopisy právě pod taktovkou Nachtigalla. Není ani vyloučeno, že ony slibované nové projekty jsou další časopisy jako Téma.

Nákup vždy potěší

Zatímco výše zmíněný Týdeník Echo přešel úspěšně z digitální podoby do papírové (a tu digitální si ponechal), vydavatelství digitálních časopisů Tablet Media podobný přesun rozhodně neplánuje. Jeho vlajkovou lodí je týdeník Dotyk, v listopadu pustilo do světa nové magazíny Dotyk Byznys, Dotyk Styl Royal a Dotyk Styl Bydlení. „Máme v plánu ještě jeden tabletový časopis, chceme posílit svou přítomnost na webu. Jinak se soustředíme na produkty, které máme, a na jejich posílení. Samozřejmě také reagujeme na vývoj na trhu, takže je možné, že své plány budeme tak či onak korigovat, přesun do papíru ale určitě neplánujeme,“ říká vydavatel Michal Klíma.

Dotyk Styl RoyalDotyk Styl RoyalAutor: Repro Strategie (Tomáš Novák)
Digitální magazín Dotyk Styl Royal se prodává od listopadu 2014.

Nejbližšími kroky jeho vydavatelství bude vytvoření verzí časopisů pro smartphony. Zároveň by rád, aby se nové projekty dokázaly domluvit na užší spolupráci. „Je to v jejich zájmu, ale nejsem si jist, jestli to ostatní vnímají stejně,“ říká a dodává, že na vydavatelském trhu letos očekává další změny vlastnictví velkých vydavatelství. A nejen to – podle něj není vyloučeno, že se objeví i další nezávislé mediální projekty.

Novinek na vydavatelském trhu by mohlo být opravdu hodně. O nových projektech uvažuje i Petr Dimun, který se společníkem provozuje internetové projekty Zdravotnický deník a Česká justice, nové věci chystá také Miroslav Motejlek, který na svůj úspěšný projekt Motejlek.com loni navázal rozšířením o právnickou sekci a sekci o energetice. Nové projekty v rámci týdeníku Respekt slíbila i Economia, o které se ale spíš mluví jako o nejslabší části českého vydavatelského trhu. Ostatně na konci roku 2014 se zbavila dalších časopisů ze svého kdysi širokého odborného portfolia. Magazíny Moderní obec a Odpady od nich koupilo vydavatelství Profi Press Martina Sedláčka.

A jak vidí rok 2015 nejsilnější vydavatelský dům u nás, tedy Czech News Center? „Budeme upevňovat pozici lídra printového trhu a zároveň dále posilovat digitální rozvoj našeho mediálního domu ve všech směrech. A samozřejmě i my chystáme nové mediální projekty,“ prozrazuje Strategii mluvčí CNC Kristýna Teclová. „A co se týče případných nákupů konkurenčních médií, k tomuto kroku jsme vždy pozitivně naladěni.“

Novinky z divize Euro E15
Ekonomická divize Euro E15 vydavatelství Mladá fronta připravila nový diskusní pořad Euro E15 TV. Videozáznam multimediálního online pořadu, který je ke zhlédnutí na zpravodajském portálu E15.cz, má formu moderované debaty, v níž dostávají prostor i otázky diváků. Host se vyjadřuje k různým tématům z byznysu, ekonomiky, průmyslu, energetiky, financí či dění na burzách a trzích. Záznamy z televizního pořadu se následně objevují v deníku E15 a týdeníku Euro.
Pořad Euro E15 TV je natáčen v televizním studiu vydavatelství Mladá fronta jednou až dvakrát do měsíce. Naplánovaných třicet minut vysílání se může v případě více účinkujících rozšířit až na hodinu. Diskusi budou moderovat vybrané osobnosti vydavatelství – Tomáš Skřivánek, Michal Půr či Jan Sedlák. Mladá fronta předpokládá, že zásah online debaty bude až 690 tisíc diváků. V lednové premiéře Euro E15 TV byl hostem pořadu prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Vladimír Dlouhý hostem diskusního pořadu Euro E15 TVVladimír Dlouhý hostem diskusního pořadu Euro E15 TVAutor: Repro Strategie (Tomáš Novák)
Prvním pořadem Euro E15 TV byla lednová diskuse Vladimíra Dlouhého s Tomášem Skřivánkem.
Zkraje února vyjde nový tištěný titul Český export, který bude každý měsíc přílohou deníku E15 a týdeníku Euro. Bude se vždy monotematicky věnovat vybranému regionu na mapě světa a sledovat tamní oborové příležitosti pro český byznys. První číslo se zaměří na Kazachstán a středoasijské republiky, následovat budou Blízký východ a Korea a Japonsko.
Mladá fronta také posiluje své eventové aktivity, které ji odlišují od ostatních vydavatelství. Aktuálně pořádala druhý ročník konference Investiční průvodce. V prostorách NH Prague představila prostřednictvím českých expertů na investice čerstvý pohled na investiční prostředí a nástroje pro rok 2015. (red)

Autor: Strategie, Leoš Kyša
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!