Krize médií: Je tady, nebo teprve přijde? | E15.cz

Krize médií: Je tady, nebo teprve přijde?

Krize médií: Je tady, nebo teprve přijde?
Online televize, ilustrační foto
• 
ZDROJ: Repro iprima.cz

Jana Brassányová, Strategie

Manažeři velkých mediálních domů řeší, jak přenastavit své obchodní modely a dostat se ze ztráty. Nikdo z nich ale nehovoří o krizi. letí výrazy jako permanentní tlak, optimalizace, budování newsroomu nebo nákup akvizic.

Podle údajů za rok 2012, které zveřejnil server Mediaguru.cz, jsou téměř všichni vydavatelé s tištěným deníkem v portfoliu ve ztrátě. Netýká se to pouze vydavatelství Ringier Axel Springer CZ, které podle účetní uzávěrky za rok 2012 vykázalo zisk ve výši 422 milionů korun. Nejvýraznější ztrátu utrpěla v roce 2012 obratově nejsilnější Mafra: zatímco v roce 2011 vykázala zisk téměř 89 milionů, loni se propadla do ztráty 168 milionů korun.

„Oficiálně vykázaná ztráta souvisí s nevydařenou investicí do dceřiné společnosti zabývající se distribucí tisku. Bez tohoto efektu Mafra stále vydělává peníze, ale nejsme slepí, vidíme, že výdělek klesá,“ vysvětloval v rámci velké debaty dvanácti zástupců médií a mediálních agentur na konferenci Czech Internet Forum člen představenstva skupiny Mafra Roman Latuske. Stále ještě je přesvědčený o tom, že Mafra je na budoucnost dobře připravená, protože oproti vydavatelům, kteří jsou závislí pouze na tisku, podniká i v jiných mediatypech.

Chceme do černých

Hospodářské výsledky Economie nejsou k dispozici a neprozradil je ani Vladimír Piskáček, který v diskusi tuto mediální skupinu zastupoval. Nechtěl se vyjadřovat ani k dalším strategickým plánům vydavatelství s tím, že je neřekne konkurenci dřív než vlastním lidem. „Díky našemu novému newsroomu máme efektivní továrnu na to, abychom dělali široké spektrum produktů, které nás uživí. To, že máme tištěný deník, je výhoda, je to nositel tradice a jistoty a my najdeme nějakou vhodnou cestu, jak ho využívat, ne jen udržovat při životě,“ řekl ředitel redakcí Economie Piskáček.

Newsroom, ilustrační fotoNewsroom, ilustrační fotoAutor: Repro Strategie
SHOWROOM? Takhle se má dělat žurnalistika, řekl by možná Bakala. Ale co na to čísla?

Podle aktuálních informací generálního ředitele Mladé fronty Davida Hurty vykázalo toto vydavatelství v roce 2012 ztrátu zhruba 40 milionů korun: „Je to dáno tím, že jsme během posledních tří let provedli řadu akvizic a konsolidace probíhá velmi pomalu. Naším plánem pro příští rok je dostat vydavatelství na černou nulu.“

Minus je součástí strategie

Nezávislý konzultant a bývalý jednatel společnosti Bauer Media Jaromír Skopalík říká, že než o krizi je výstižnější hovořit o permanentním tlaku: „Už před rokem 2009 se mluvilo o akvizicích, propouštění, nových obchodních modelech, možná se to všechno teď zrychlilo, ale alespoň někteří z nás to vidí jako příležitost.“ Podle výkonného ředitele Seznamu Michala Feixe se o skutečnou krizi nejedná, je to reflexe situace, kdy se přelévají peníze mezi jednotlivými mediatypy. „Krize se týká těch, kdo mají drtivou část svého byznysu založenou na podnikání v mediatypu, který se propadá,“ řekl Feix.

„O krizi bych hovořil, kdybych nevěděl jak dál, my ale máme jasnou strategii, víme, že nám to byznysově vyjde i s poklesem placené inzerce, i s prodejem tištěných titulů, a to z toho důvodu, že se nám podařilo během deseti let vybudovat silnou digitální divizi. Snížili jsme tak závislost na placeném tisku, která byla v roce 2004 91procentní, kdežto aktuálně se jedná o pouhých 40 procent,“ vysvětloval Roman Latuske a prezentoval vývoj struktury příjmů skupiny Mafra od roku 2004 do roku 2013. Z něj vyplývá, že kromě onlinu roste i gratis segment. Mafra v budoucnu plánuje další investice do digitálu, ale počítá i s tím, že bude nadále provozovat tisk.

Internetová panika

Ředitel Primy Online Daniel Grunt převedl diskusi směrem ke kvalitě obsahu médií. Podle něj je opravdová krize teprve před námi. „Bude obrovská, je tady velký tlak na snižování kvality. Když společnosti krátí náklady, začínají většinou u nejdražších lidí a v redakcích pak sedí ti, kteří jsou levní,“ řekl Grunt. Upozornil na fakt, že tlak na média začíná u zadavatelů, kteří nepřemýšlejí nad dlouhodobým budováním značky, ale nad co nejnižší cenou.

Lidové novinyLidové novinyAutor:

„Zadavatelé si musejí uvědomit, že pokud mají svou značku s někým spojit, musí to být médium, kterému věří a které představuje nějakou hodnotu, jenže tohle je cesta jen pro pár hráčů,“ uvažoval Grunt. Zároveň spolu s Feixem upozornili na fakt, že médiím uškodila panika, ve které začala své obsahy zdarma překlápět na internet a sama si tak zničila možnost dávat je za peníze. Podobnou chybu dělají v tuto chvíli, kdy bez většího uvážení všechno hromadně přesouvají do mobilů, i když zatím nejsou schopná na tom vydělat.

Autor: Jana Brassányová, Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!