Mediokracie: Chcíplá sousedova koza | E15.cz

Mediokracie: Chcíplá sousedova koza

Mediokracie: Chcíplá sousedova koza
Většina redakce českého Businessweeku šla přes palubu
• 
ZDROJ: Repro Strategie
27. dubna 2015 • 07:59
Českou novinářskou obcí cloumají vzájemné spory. Padajícímu mediálnímu trhu to rozhodně neprospívá.

Redakce je velmi složitý organismus, kde na jedné straně kreativita a na druhé straně patologické chování možná přesahují míru obvyklou v jiných pracovních kolektivech. Ve své podstatě to je recept na katastrofu, která čas od času postihne téměř každý vydavatelský titul. Něco podobného se odehrálo v případě médii notně propírané kauzy s „neplacením“ nájemného herečky a nositelky Českého lva Klaudie Dudové.

Za to, co se objeví v novinách, samozřejmě nese odpovědnost šéfredaktor, v tomto případě tedy Jaroslav Plesl. Ten se k ní také přihlásil, když z etického hlediska pochybný krok veřejně hájil. Zaměstnanci Mafry se anonymně nicméně nijak netají tím, že proti uveřejnění sporného článku na titulní stránce stál nejen Plesl, ale i šéf strategického rozvoje Mafry František Nachtigall. Oba se nakonec údajně nechali přesvědčit editory, kteří za článek výrazně lobbovali. Varianta, aby tato „kauza“ byla otvírákem novin, nikoliv jen takzvaným podvalem, ovšem nakonec nezvítězila.

Babišovci vs. antibabišovci

Celý spor o uvedení článku ovšem odhaluje o současnosti českých médií velmi nemilou věc. Během posledních 25 let nebylo zvykem, aby na sebe jednotliví novináři takřka každý den útočili. V současnosti nemine den, aby se neobjevily články namířené proti konkurenčním vydavatelským domům. Je to opravdu zvláštní v době, kdy se celý mediální trh potýká s nekončícím propadem a soudný člověk by tak nějak čekal, že některé tituly radši budou vymýšlet fungující ekonomické modely, než aby se zabývaly vzájemnými urážkami.

Chápu, že pro někoho je těžké smířit se s tím, že jeho dlouholetý kamarád pracuje pro Andreje Babiše, ale mnozí z kritiků by si měli položit otázku: „Kdo jsem já, abych někoho soudil?“ A přiznejme si to na rovinu. Rýpání v konkurenčních titulech čtenáře nejen nezajímá, troufám si tvrdit, že je i obtěžuje. Pokud tedy nejde o tituly soustředěné přímo na média.

Zrádná licence

Tyto starosti určitě netrápí vydavatelství Smart Connections, které názorně ukázalo, že když získáte licenci na zahraniční prestižní titul, ještě to nemusí automaticky znamenat úspěch. Bloomberg Businessweek Česko tak v současnosti nejspíš balancuje na hranici existence, když se musí vyrovnat se ztrátou redakce. To není zase takové překvapení, když si uvědomíte, že málokdo o existenci české mutace jednoho z nejziskovějších titulů vůbec ví.

Nenaplněné ambice podle drbů, které kolují po mediálním trhu, vedly k razantnímu snížení platů téměř celé redakce, na což její členové zareagovali odchodem. Je otázka, zda lze takový titul provozovat s jediným členem redakce, který v časopise zůstal.

O starost míň má naopak Echo24. Poté, co mediální tamtamy zvěstovaly zprávu o sporech mezi majitelem Danielem Balšínkem a investorem Janem Klenorem, se zdá, že krize je zažehnána. Povídá se, že Klenor v současnosti vážně uvažuje, že bude do internetového i printového projektu investovat další peníze.

Autor: Michal Půr, Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!