Mediokracie: Smyčka se utahuje | E15.cz

Mediokracie: Smyčka se utahuje

Mediokracie: Smyčka se utahuje
Mediální tlačenice
• 
ZDROJ: Repro Strategie

Michal Půr, Strategie

Zájemci mají spadeno na vydavatelství Vltava-Labe-Press, Borgis a portál Echo 24, stejně jako na televize Prima a Nova.

Jestli jste si mysleli, že loňský rok byl na mediálním trhu mimořádně turbulentní, věřte, že letos to bude ještě daleko větší „jízda“. Pokud tedy budeme brát vážně klepy, které se šíří na začátku roku letošního. Ve střehu by pak měl být zejména současný ministr financí a majitel vydavatelství Mafra Andrej Babiš, jehož mediální vliv se může značně snížit.

Vlastníka by v dohledné době mohlo změnit především vydavatelství Vltava-Labe-Press, které vydává především regionální deníky. V Praze kolují zaručené informace, že Daniel Křetínský z J&T se už dohodl na koupi s německými majiteli. Podle jiných informací ovšem zatím podal cenovou nabídku (v době vydání tomu může být už jinak). Pokud by se Křetínskému podařilo celou akvizici dotáhnout, vzhledem k tomu, že už z části vlastní Czech News Center (které vydává mimo jiné Blesk), jeho síla by byla značná. To údajně trápí právě Babiše, který nelibě nese, že mu na trhu roste velká konkurence, na jejíž obsah nebude mít vliv.

Televize by bodla

Ani momentálně nejmocnější, byť ne nejbohatší oligarcha však nelení. Čím dál více se spekuluje o Babišově zájmu o televizi Prima. Pokud bychom měli brát vážně drby, které se z budovy na pražské Palmovce šíří, k výraznějšímu posunu by mělo dojít už letos na jaře. O tomto vývoji je však možné pochybovat. Švédská MTG nemá důvod poloviční podíl v televizi prodávat a spoluvlastník Ivan Zach se k tomu také nikdy nechystal, přestože má s Babišem údajně dobré vztahy. V případě těchto úvah bych byl každopádně velmi opatrný.

Spekulace se ovšem šíří také i kolem dalších vydavatelství či projektů. Dvě zajímavé nabídky nedávno údajně dostal i většinový majitel vydavatelství Borgis (Právo či Novinky.cz) Zdeněk Porybný. Jedna se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun, a druhá měla činit 1,2 miliardy korun. Kdo za nimi stojí, můžeme jen tipovat, matador mediálního trhu prodávat ovšem nehodlá. Pokud by tak učinil, přednost by nejspíš dostal majitel Seznamu Ivo Lukačovič, který vlastní třetinu Borgisu.

Upír v kuchyni

Zájem přitahují ovšem i menší projekty. Je to jen pár týdnů, co majitel portálu Echo24 Dalibor Balšínek naléhal na fanoušky, aby na provoz webu přispěli zakoupením předplatného, jinak že bude mít značné finanční problémy. Jak známo, na celý projekt má půjčku od finančníka Jana Klenora, jejíž výše údajně dosahuje 25 milionů korun. Klenor přitom nepatří mezi ty, kteří by peníze nechtěli vrátit. Kolem Echo24 tak údajně začal kroužit Miroslav Motejlek, který provozuje web Motejlek.com. Za ním stojí zajištěný investor Ondřej Tomek, který by neměl mít problém Balšínka z jeho závazků vyplatit.

Je klidně možné, že na konci letošního roku bude celá mediální mapa opět překreslená. Nejzajímavější však bude vývoj možná poslední skutečně zajímavé mediální investice. Kolem TV Nova je sice ticho, ale to neznamená, že se okolo nejsledovanější televize nic neděje. A když už jsme u Novy, do Prahy se podle všeho vrací její bývalý šéf Adrian Sarbu. Tentokrát ovšem jako podnikatel v gastronomii. Svůj podnik by měl otevřít v prostorech nedávno zrekonstruovaného Mánesu.

Michal Půr, StrategieMichal Půr, StrategieAutor: Repro Strategie
Michal Půr

Autor: Michal Půr, Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!