Na bulvární frontě zuří tvrdý boj | E15.cz

Na bulvární frontě zuří tvrdý boj

Na bulvární frontě zuří tvrdý boj
Pavel Novotný alias Mr. Bulvár
• 
ZDROJ: Repro Strategie
16. dubna 2015 • 07:59
V segmentu bulvárních médií se ostře válčí v papíru i na internetu. Prodeje týdeníků padají vlivem rostoucí konkurence a v online prostředí začíná být také pěkně těsno.

V roce 2013 se bulvární týdeník Rytmus života pohyboval lehce pod dvousettisícovou hranicí prodeje. O rok později už byl jeho průměrný prodaný náklad 168 tisíc. Padl tedy o přesných patnáct procent. Konkurenční Sedmička, která o rok dříve lákala na každé číslo v průměru 181 tisíc kupujících, se loni kvůli propadu o 16,5 procenta dostala na necelých 152 tisíc. Týdeník, který na svém počátku atakoval pozici lídra trhu, se tak loni stal až čtyřkou po Rytmu života, Nedělním Blesku a Pestrém světě.

Pokles prodejů lehkého celebritního čtiva však nemusí být dán jenom obecným trendem menšího zájmu o papírová média. Ve velké míře je důsledkem ostrého konkurenčního boje. Koncem roku 2013 se na trhu objevily dva nové vysokonákladové a levné týdeníky Moje šťastná hvězda od RF Hobby a Čas pro hvězdy od Bauer Média. Loni pak přibyl další titul od RF Hobby – Můj čas na kafíčko.

I když jsou čtenáři této kategorie zvyklí kupovat více titulů, s nástupem nové konkurence se musely logicky propadat i prodeje zavedených týdeníků. Nejhůř to odnesla Empresa Media, která má v tomhle segmentu jenom jedno želízko v ohni, zmíněnou Sedmičku. Lídr trhu, Bauer Media, je naopak s vývojem situace spokojen. „V roce 2013 jsme prodali zhruba 20 milionů výtisků titulů Rytmus života, Pestrý svět a Čas pro hvězdy. V roce 2014 si pak naši čtenáři koupili dokonce 23 milionů exemplářů těchto časopisů,“ říká Ivana Sochůrková, senior manažerka společnosti. Takže i když jejich nový titul částečně kanibalizoval na svých zavedených sourozencích, vydavatelství se podařilo udržet si pozici jedničky v segmentu. „Tuto pozici máme v plánu letos ještě posilovat,“ dodává Sochůrková.

Lepší už to nebude

O něco složitější situaci má jediný vydavatel bulvárních deníků u nás, Czech News Center (CNC). Nový bulvární deník u nás sice nevznikl a dost těžko se ještě kdy objeví, Blesk i Aha! však trpí poklesy prodejů. V CNC ovšem nepropadají panice. „Z čísel o prodejích je patrno, že Blesk a Aha! jsou nejzdravější na trhu. Jejich veskrze většinový prodaný náklad je realizován přímo na stáncích, kde rozhoduje jen a jen obsah bez jakýchkoliv jiných pobídek či zástěrek.

V tomto přímém prodeji klesají oba tituly nejpomaleji ze všech deníků v Česku. Jde o zdravé jádro, které je zárukou největší přízně čtenářů nejen tohoto roku,“ konstatuje mluvčí Czech News Center Kristýna Teclová.

Nabídka časopisů je širokáNabídka časopisů je širokáAutor: Repro Strategie (Tomáš Novák)

CNC se prý daří zachovávat objemy inzerce – to je klíčové, protože bulvár je víc než seriozní deníky a týdeníky závislý na příjmech z přímých prodejů. Obecně u bulváru platí, že polovina příjmů je z inzerce, druhá plyne z podílu na prodeji samotného média. Klesající prodeje tak jsou z hlediska financí citelnější spíš pro vydavatele bulváru než seriózních médií.
V CNC sice předpokládají, že jejich deníky budou na trhu i za deset let, ale uvědomují si, že jejich náklady už strmě nahoru nikdy nepůjdou. „Zvrátit vývoj ani netoužíme, to by bylo proti smyslu vývoje technologií, kterým jdeme naproti. Výrazně posilujeme a rozvíjíme naše digitální aktivity,“ dodává Teclová.

Drby tady a teď

Bulvární boj se skutečně stále více přemisťuje na internet. Tady zkušeným vydavatelům zatápí i zcela noví hráči na trhu. Tradičně je to třeba Borgis, vydavatel Práva, který se Seznam.cz rozjel úspěšný bulvární server Super.cz, a pak samozřejmě Extra.cz vedené zkušeným Pavlem Novotným. I jim ale začíná konkurence zatápět. „V posledních měsících je v online bulváru znát opravdu brutální nástup konkurence. Vidím všude okolo milionové investice do stávajících projektů nebo úplně nových, jako je třeba Free1.cz. Odráží se to pochopitelně na poklesech návštěvnosti ostatních,“ říká šéfredaktor

Extra.cz. Mimochodem zrovna u Free1 jde o další přesun peněz z pornobyznysu do bulváru. Web Free1 je spojen s vydavatelem jednoho z nejnavštěvovanějších českých pornoserverů FreeVideo.cz. Dalším novým bulvárním webem, který aktuálně zamíchal trhem, je třeba Bomba.cz.

Podle Novotného boj o bulvární čtenáře na internetu ještě přitvrdí. „Mění se čtenářské zvyky konzumentů bulváru. Mnohé z bulvárních týdeníků dnes stojí na čtenářích 55 plus, ale i ti si už začínají masivně osvojovat moderní technologie a tím pádem dřív nebo později podlehnou kouzlu online bulváru. Týdenní zpoždění zpráv v bulvárních časopisech, které už navíc každý četl třikrát někde na netu, je tak dřív nebo později přestane zajímat. Budou chtít své informace o celebritách tady a teď,“ je přesvědčený Novotný. Padat tak podle něj budou dál jak deníky, tak týdeníky a jejich větší množství situaci vydavatelů dlouhodobě nezachrání.

A co rozhodne o tom, kdo v boji o čtenáře bulvárních zpráv na internetu vyhraje? „I když si to šéfové bulvárních webů neuvědomují, klíčem k úspěchu je autorská tvorba. Půjde o to, kdo má zajímavější autory, kdo dokáže dát své zprávě víc než jen to, že se někde nějaký slavný zpěvák opil,“ dodává Novotný.

Autor: Strategie, Leoš Kyša
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!