Na Slovensku jdou do popředí data | E15.cz

Na Slovensku jdou do popředí data

Na Slovensku jdou do popředí data
Šňůry a dráty už doma nikdo nechce.
• 
ZDROJ: Repro Strategie (Hynek Glos)
3. listopadu 2015 • 07:59
Tomáš Lemešani
Trend mluví jasně. Budoucnost mobilního byznysu bude patřit datům. Navzdory tomu slovenští operátoři pořád sázejí na hlas. Změnu může přinést nový hráč.

Tradiční operátoři vydělávají na Slovensku pořád hlavně na klasických službách. Skupina Slovak Telekom dosáhla za první pololetí letošního roku konsolidované výnosy na úrovni 372 milionů eur (přibližně deset miliard korun).

„Obecně přinášejí nejvíc stále hlasové služby. Pokud se ale na čísla podíváme z hlediska meziročního růstu výnosů, tahounem je v oblasti služeb pevné sítě především digitální televize a v oblasti služeb mobilní sítě zase mobilní internet,“ říká mluvčí Slovak Telekomu Martin Vidan. Podle něj trend hlasovým službám nepřeje. I ty úspěšné těží z toho, že jsou prodávány v balíčcích s datovými produkty. V případě Slovak Telekomu je populární Chytrý balík, který kombinuje dvě či tři pevné služby – pevnou linku, pevný širokopásmový internet a televizi.

„Zákazníci pořád ve velké míře využívají volání i zprávy, ale pravdou je, že v současnosti jsou v kurzu zejména mobilní data. V tomto směru sledujeme dlouhodobě výrazně rostoucí provoz, u uživatelů iPhonů či vyšších modelů s OS Android se jedná meziročně o desítky procent,“ uvádí Vidan.

Se zvyšujícím se zájmem o mobilní data souvisí i zájem o nejrůznější mobilní aplikace. V tomto směru nabízí Slovak Telekom například Deezer, Evernote, Wunderlist, Magisto, Sygic či Airbnb.

Přiměřená cena

Krok s trendem chce držet i O2 Slovensko ovládaná českou mateřskou společností. Ačkoli na Slovensku tento operátor vydělal většinu z pololetních výnosů (117,3 milionu eur) na hlasových službách, uvědomuje si růst datového sektoru.

O2 svoje ambice nekomunikuje, ale je jasné, že pevné linky jsou jen doplňkem jeho služeb.

„V případě datových služeb je samozřejmě důležitý objem dat nabízených v přiměřené ceně. Drtivá většina zákazníků využívá mobilní data standardně, průměrná spotřeba dat dosahuje přibližně 400 MB měsíčně. Existuje však skupina zákazníků, kteří jsou neustále online. Pro ně nabízíme nadstandardní objemy měsíčních balíčků, které dostatečně pokryjí nároky i těch nejnáročnějších,“ uvádí mluvčí O2 Slovensko Martina Jamrichová. Dodává však, že společnost i nadále plánuje lákat spíše zákazníky, kteří se rozhodují dle výše ceny hovorů.

Podobně uvažuje i Orange Slovensko. „Klíčovou nabídkou, která odlišuje Orange od konkurence, je nabídka Navzájem zdarma. Díky tomuto produktu si může skupina pěti blízkých telefonovat a posílat zprávy navzájem zdarma. Jediná podmínka je, že zakladatel skupiny má paušál s měsíčním poplatkem alespoň 20 eur,“ říká mluvčí Orange Slovensko Alexandra Piskunová.

Co se týče mobilních datových služeb, zákazníci operátora Orange mohou volit mobilní internet a internet do mobilu. Klasická je i nabídka pevných datových služeb.

Datový zítřek

Datovou revoluci slibuje nový operátor, společnost Swan. Ta po úspěšné dražbě volných mobilních frekvencí láká zákazníky na zcela novou nabídku s apelem na internet. Doposud však produkty na trh neuvedla a stále je finalizuje podle představ svých i potenciálních klientů.

Zákazníci slovenského operátora Orange přenesli k 30. červnu letošního roku 5,62 milionu GB dat, což je podle jeho mluvčí 45procentní meziroční nárůst. I když jde zatím ve slovenské realitě stále o vedlejší produkt, všichni operátoři bez výjimky si uvědomují, že datům patří zítřek.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!