Putinova boxerská propaganda | E15.cz

Putinova boxerská propaganda

Putinova boxerská propaganda
Vladimir Putin a Donald Trump v objetí
• 
ZDROJ: archiv
9. srpna 2016 • 07:59
Zpravodajská síť RT (dříve Russia Today) jede na plné obrátky a čtyřiadvacet hodin denně tlumočí každé slovo ruského prezidenta. Dělá to chytře, zároveň však bez skrupulí, brutálně přímočaře.

Vladimir Putin prostřednictvím RT bez přestání oslovuje univerzální publikum. Nedávno například přitáhl nebývalou pozornost, když výhružně prohlásil, že Rusko odpoví na rozhodnutí NATO rozmístit americké rakety v Rumunsku. Hlas Spojených států, že rakety jsou rozmístěny kvůli íránským raketám, v Putinově „řevu“ zcela zanikl. Opět se ukázalo, jak ruský prezident dobře chápe důležitost dnešních médií. Klikání, čtenost a sledovanost jsou dnes v mediálním světě vším, Putin proto první silné prohlášení ještě několikrát vygradoval.

Odhaduje se, že stanice RT dnes pravidelně ovlivňuje po celém světě již 700 milionů lidí. V USA patří k nejsledovanějším a nejúčinnějším zahraničním zpravodajským kanálům. Ronn Torossian si v Observeru jen povzdychl: „Rusko vyhrává informační válku. Amerika se může učit od Putinovy boxerské propagandy.“

Dominantní ruská RT je pozoruhodně efektivní. RT.com patří mezi 500 top světových webů, poselství z Kremlu tlumočí v angličtině, španělštině, arabštině, němčině, francouzštině a ruštině. Finančně je podporována ruskou vládou, která ji ne náhodou nazývá „organizací prvořadé strategické důležitosti“. V roce 2014 se její rozpočet pohyboval v astronomické výši takřka 11 miliard korun.

Putin proměnil RT ve skvělou mašinu chrlící vesměs poplašná sdělení. Tohle dělá mnohem lépe než jeho předchůdci. Během studené války deníky jako Pravda tiskly tak očividně nesmyslné a zfalšované zprávy, že dokonce i nejvěrnější soudruzi se chytali za hlavu. Dnes ale znějí z hlásné trouby podporované Kremlem sdělení jiná.

„Jsou to chytře stvořené konspirační teorie, tendenční reportáže, nepřetržité útoky na západní instituce,“ napsal pro Politico Michel Casey.

RT se netváří jako hlas ruské vlády, nevyhýbá se ani odlišným názorům. Ty však vzápětí „vyvažuje“ pohledy, které se zamlouvají Rusku, a je jich vždy mnohem více.

RT se původně jmenovala Russia Today a vysílala pouze v anglickém jazyce.RT se původně jmenovala Russia Today a vysílala pouze v anglickém jazyce.Autor: archiv

Bez filtru

RT se vyznačuje dobře organizovaným zpravodajstvím, názorovými vstupy komentátorů, užitečnými radami a pohledy na život a události. V jejích řadách navíc pracuje mnoho západních novinářů. V roce 2013 přitáhla stanice dokonce ctihodného kmeta se šlemi, dvaaosmdesátiletého Larryho Kinga, letitou legendu CNN. Ten se po obsazení Krymu bránil: „Já nepracuji pro RT. Jen připravuji podcasty Larry King Now a Politicking. Ty má za licenční poplatek povoleno odvysílat RT America.“

Kremelská propagační mašina se ani na okamžik nezadýchává a většina žurnalistů nabízí každodenně v úhledném balení Putinovy názory. Jak napsal Ron Torossian v Observeru: „Vladimír Putin vytváří obsah, komunikuje se světem bez nějakého filtru. Nač jsou vlastně dnes ještě ruští mediální atašé na ambasádách, když je možné oslovit všechny prostřednictvím tohoto unikátního programu?“

Kanál umí i pěkně postrašit, když je třeba. Koncem května RT informovala o tom, že Rusko vyvinulo dron „kamikadze“. Ten po zásahu cíle sám exploduje. Nikde jinde se přitom podobná informace neobjevila. Putinovo sdělení bylo jasné – nezahrávejte si s námi. Umíme vás nejen sledovat, ale i zlikvidovat.

Svědectví neznámých

RT pravidelně zaostřuje svoji pozornost na zdánlivě okrajové, ale přitom hodně kontroverzní příběhy, jaké by se v západních zemích objevily maximálně v nějakém bulvárním titulu. Mistrně je zpracovává, posouvá jejich význam a hlavně – propůjčuje jim důležitost. Vydává je za mainstreamové. Sahá po nich tehdy, když zamýšlí oslovit zahraniční protistrany, tedy svoje odpůrce.

Jako v případě Putinova současného nepřítele číslo 1, Turecka, kdy RT odvysílala reportáž nazvanou „Pobouření nad Turkem masturbujícím nad spící ženou v autobuse“. Akce měla jediný cíl: ukázat, že prostředí, v němž ženy v Turecku žijí, je „represivní a skličující“.

Signál z Kremlu
Zpravodajská televizní síť se sídlem v Moskvě zahájila svoji činnost v roce 2005. Původně se jmenovala Russia Today a vysílala pouze v anglickém jazyce. Nyní předkládá svoje informace 24 hodin denně již i ve francouzštině, němčině, arabštině a španělštině. Využívá kabelový, satelitní a internetový přenos. Má i pobočky zaměřené čistě na Spojené státy a Velkou Británii. Zaměstnává kolem dvou tisíc lidí, je subvencovaná ruskou vládou.

Ofenzivní byla RT i v případě Panama Papers. Zatímco všude ve světě se psalo a hovořilo o tom, že v této kauze byli namočeni blízcí přátelé ruského prezidenta, kteří v zahraničí ukrývali stovky milionů dolarů, kremelská síť přišla s jinou tezí. Podle ní západní média použila Putinovo jméno, aby ho diskreditovala. Prezident podle televize neměl s kauzou nic společného. „Každý v korporátním tisku je kontrolován korporacemi. Ty profitují na válce a mají zájem vytvářet napětí. A to byl i případ Panama Papers,“ dodala RT.

Podobně se bije v současnosti za Donalda Trumpa. „RT už dávno jen nepokrývá zpravodajsky prezidentskou kampaň v USA. Stále více si vybírá strany,“ komentoval to Crowley v Politico. A zatímco Hillary Clintonová je podrobována tvrdé kritice, Trumpa RT vyzdvihuje.

Nemine ostatně den, aby se RT nesnažila ukazovat, že západní lídři se vydali špatnou cestou. Začíná to už výběrem sdělení. Ta jsou vesměs negativní, poukazují na ekonomické a sociální problémy a politické krize. Jako „důkaz autority“ slouží hodně frustrovaní „místní“ politici, filozofové, ekonomové, umělci, které však nikdo nezná. Vše je připraveno tak, aby byl stvořen a odvysílán obraz, na který diváci RT čekají. Konečný rezultát vždy nakonec vysloví sám moudrý ruský prezident.

Vladimir Putin v přestrojení za kosmonautaVladimir Putin v přestrojení za kosmonautaAutor: archiv

Zesměšnit!

RT si pořád hraje na to, že je zpravodajským kanálem, nic tomu ale dnes není vzdálenější. „Ignoruje neodmyslitelné rysy žurnalistiky – ověřování zdrojů, opírání se o fakta, usilování o pravdivou reportáž. Namísto toho cílevědomě kamufluje tradiční žurnalistiku se všemi z toho plynoucími výhodami,“ napsal v Politico Casey.

Tahle pseudonovinařina má jediný cíl – zesměšnit. Vyznačuje se trivializací, vnucováním jediné „pravdivé“ verze. Kráčí tak ve stopách Kremlu a podobně jako Putin „vykuchala“ významy událostí i slov.

RT je schopna v „nabídce“ Putina jít dále, než by si kdo byl schopen představit. Nedávno ho neváhala umístit na svoje webové stránky jako hlavního uchazeče o roli neohroženého agenta 007. Bylo to v reakci na informaci, že Daniel Craig podle všeho nebude pokračovat v dalším filmu o Jamesi Bondovi.

„Boj pro ruského prezidenta není problém, je mistr juda. Zvládl by ale britský akcent?“ zněla otázka u fotografie potměšile se tvářícího světového lídra. V RT přitom evidentně nikoho nenapadlo, že pokud by byl do nové role vybrán, musel by nejspíš bojovat proti ruským zloduchům, což se v bondovkách stávalo dost často. Jenže o tohle vůbec nešlo. Hlavní bylo znovu představit ruského prezidenta jako „geroje“.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat