Ringier zpoplatní web, ostatní vyčkávají | E15.cz

Ringier zpoplatní web, ostatní vyčkávají

Ringier zpoplatní web, ostatní vyčkávají
Weby Ringieru
• 
ZDROJ: Repro z webu Ringieraxelspringer.cz

Strategie, Jiří Gogo Souček

Náklady většiny tištěných médií padají a týká se to především deníků. Z médií zní, že je třeba přinutit lidi, aby začali platit za obsah na internetu. Ringier zpoplatní část online obsahu deníku Blesk příští rok.

O tom, že Ringier Axel Springer CZ částečně zpoplatní svůj obsah na internetu, informoval odbornou veřejnost Matěj Hušek, ředitel digitální divize vydavatelství, v říjnu na konferenci Mobile Internet Forum 2013. Ke zpoplatnění podle něj dojde v průběhu první poloviny příštího roku – a možná již od ledna.

Většina článků na serveru Blesk.cz by sice měla být i nadále zdarma, zájemce však zaplatí za prémiový obsah, tedy zejména exkluzivní materiály „nekopírovatelné konkurencí“, což podle Huška mají být například videa, zvukové záznamy či exkluzivní fotografie. Půjde o obchodní model na bázi modelu freemium. Hušek zároveň uvedl, že Ringier nechce prodávat jednotlivé články, ale časové balíčky. Kromě Ringieru uvažuje o zpoplatnění webového obsahu serveru iHNed.cz i vydavatelství Economia.

INZERCE média neuživí, všichni jednou budou stát před tím, jakým způsobem zavádět paywall.

Průkopníkem v tomto obchodním modelu je ekonomický novinář Miroslav Motejlek, který v roce 2008 spustil svůj server s placenými informacemi Motejlek.com. Po rozjezdu projektu se ukázalo, že za dobré informace jsou lidé pořád ochotni zaplatit, a to na české poměry opravdu hodně – 14 000 korun bez DPH za rok. Vyprodané jsou také inzertní plochy webu. Motejlek inspiroval i dalšího novináře, Aleše Borovana, který v polovině loňského roku spustil svůj server Borovan.cz zaměřený na exkluzivní zpravodajství i zákulisní informace ze světa showbyznysu a médií.

Seznam boří plány ostatním

Otázkou placeného obsahu se podle Pavla Krbce, ředitele sekce internetu a ostatních interaktivních služeb v CET 21, bude muset zabývat většina tvůrců obsahu. „Reklamní peníze redakce neuživí, všichni budeme stát před tím, jakým způsobem zavádět paywall,“ říká Krbec. Zpoplatnění v masovějším měřítku ale zatím funguje jen u videoobsahu (Voyo na Nově, Prima on-line a videoarchiv na TV Barrandov).

Média, ilustrační fotoMédia, ilustrační fotoAutor: Repro Strategie
POSLEDNÍ ZVONĚNÍ? Papír má namále, noviny ale vytahují z bryndy tablety

Zpoplatnění největších tuzemských zpravodajských webů je podle slov šéfredaktora deníku Dnes Roberta Čásenského na dlouhou dobu vyloučeno. „A rozhodně vůbec neuvažujeme o zpoplatnění iDnes.cz. Jednak proto, že příjmy serveru stojí na reklamě, a za druhé proto, že v případě, kdy na trhu zdarma existuje Seznam.cz, jsou další velké servery z úvah o zpoplatnění vyloučeny,“ řekl na konferenci Mobile Internet Forum Čásenský. Zpoplatnění obsahu by podle něj přicházelo v úvahu pouze tehdy, pokud by k podobnému kroku přistoupil i Seznam na Novinkách. Mafra ale monetizuje svůj obsah elektronicky i jinak – a to prodejem předplatného pro mobily a tablety. Příjmy z tohoto segmentu jsou však podle Čásenského zatím nízké.

Zpoplatnění v masovějším měřítku zatím funguje jen u videoobsahu.

Stále po ruce

K prodeji obsahu do elektronických čteček je učený též server iKiosk.cz, který provozuje vydavatelství Ringier Axel Springer CZ. Samotná aplikace je zdarma, za přečtení novin či časopisu na obrazovce se již platí – buď za každé číslo samostatně, či v rámci dlouhodobějšího předplatného.

Svůj obsah nezpoplatňuje ani ekonomický deník Mladá fronta E15. Nabízí naopak možnost zaregistrovat se a dostávat noviny ve formátu PDF zdarma o den dříve do e-mailové schránky.

Na zájem lidí mít po ruce elektronický obsah médií vsadila i společnost Telefónica. V rámci nové služby O2 Čtení nabízí možnost stahovat noviny a časopisy. Své oblíbené tituly mohou zákazníci O2 číst elektronicky přímo v telefonu, tabletu či počítači. Kromě placené nabídky zahrnuje knihovna O2 Čtení i tituly, které jsou zcela zdarma, jako například deník E15 nebo Metro.

Autor: Strategie, Jiří Gogo Souček
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!