Samá televizní překvapení | E15.cz

Samá televizní překvapení

Samá televizní překvapení
Ilustrační foto
• 

Aleš Borovan

Květen nám připravil samá překvapení. Prima ohlásila překvapivý růst, skupina Nova překvapivou ztrátu, projekt nové České televize Petra Dvořáka poprvé překvapivě narazil u Rady ČT a České Radiokomunikace překvapivě zaspaly nástup doktora Železného. To vše za situace, kdy investice do televize stagnují (pokud neklesají) a přesouvají se třeba na internet. Ale to až tak překvapivé není.

Nova neustále překvapuje. Už jsme s ní zažili všechno možné včetně regulérní fyzické bitky dvou najatých bezpečnostních agentur, rejstřík ale ještě evidentně není vyčerpán. Kdo se začetl do konsolidovaných výsledků skupiny Nova za rok 2010, s údivem zjistil, že celý konglomerát firem včetně CET 21, Media Pro Pictures, Mediafax (tehdy), Markízy atd. v souhrnném součtu skončil v takřka miliardové ztrátě. A nejednalo se o výjimku: o rok dříve to bylo minus 235 milionů, v roce 2008 činila ztráta 754 milionů. Být investorem CME, vyrvu si zbytek vlasů. Samozřejmě to není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Mateřská CME používá klasickou fintu: licenční společnost CET 21 dostala od CME obří miliardový úvěr a nyní pravidelně splácí stovky milionů korun, plus výplata nemalé dividendy. Obří sekera skupiny Nova každopádně nevypadá moc hezky. Jen pro úplnost: stamilionové ztráty vykazovala skupina Nova v době, kdy v čele televize stál dnešní šéf České televize Petr Dvořák, ta nejdůležitější rozhodnutí a pravomoci však patřily „supermanažerovi“ Adrianu Sarbuovi.

Čtěte také: Nova naplno rozjíždí letní schéma a nasazuje dvě reality show


Druhý trik Primy?

Jednou z mála televizí, které se v současné mizérii daří podstatně navyšovat hospodářské ukazatele, je Prima. Jen za loňský rok se její zisk více než zdvojnásobil až ke 300 milionům, tržby narostly o 400 milionů na 2,4 miliardy korun. K tomu si připočtěme i neustále rostoucí podíl na sledovanosti. Působivé. Pro střízlivé zhodnocení tohoto úspěchu je však třeba si uvědomit, jak moc se druhá komerční televize „zakrvácela“. Prima se k současnému stavu propracovala několikaletým trpělivým zkoušením jednotlivých formátů, entertainerů a přetahováním talentovaných lidí (ponejvíce z Novy). A to nebylo zadarmo. Stačí si jen vzpomenout na masakr z loňského jara, kdy ředitel Marek Singer ohlásil přehršel novinek (Šéfka, Aféry, Čápi s mákem atd.), z nichž většina vybouchla. Ostatně, i ve stejné době uvedená Partička vypadala zpočátku na pořádný průšvih, když management stanice posunoval pořadem jak burlaci na Volze.

Otázka také je, zda se současný poloviční majitel Primy Ivan Zach pokusí o podobný trik jako před sedmi lety. Tehdy vyhnal úspěch reality show VyVolení čísla sledovanosti Primy vysoko nad obvyklou úroveň. Švédský koncern tak za 50procentní podíl vysolil o pořádných několik stovek milionů navíc. Když se pak diváci vrátili na Novu a ČT, bylo pozdě, švédský ptáček již byl v kleci a marně pak rozdurděně posílal audit na chudáky provozovatele peoplemetrů z Mediaresearch. Takže povede se finta podruhé? Všichni zainteresovaní a zasvěcení tvrdí, že to nepřichází v úvahu. „Prima není na prodej.“ Jenomže znáte to, podobná popírání končí přesně v okamžiku oznámení dealu.

Dvořák na nesprávném koberečku

Radě České televize se nelíbí nová podoba Událostí. Ředitel Petr Dvořák se tedy postaví na kobereček a na milionu čísel z průzkumů bude dokazovat, jak moc se pořad zlepšil a jak jsou s ním diváci spokojeni. Rada bude nedůvěřivě kroutit hlavou, drbat se na hlavě a nestane se nic. Nejde totiž o to, zda moderátorka Augustová chodí odnikud nikam, jak moc detailní je záběr kamery, zda bude oblečená, svlečená, obutá, neobutá, nebo bude mít na hlavě masku orangutana. Gros problémů ČT se zpravodajstvím je především absence vlastních témat, zpráv a nastolování agendy. Vezměme si „obávaný“ pořad Reportéři ČT. V době, kdy tu sviští milion kauz, intrik, zákulisních her, ve kterých jde o miliardy a podobu této společnosti, neohrožení investigativci ČT řeší třeba takové „bomby“, že na internetu se lže nebo že nějaký pán sbírá věci, kterých se ostatní zbavují.

Železný vs. Radiokomunikace

Doktor Vladimír Železný má z pekla kliku. Vstup do odvětvímu vždy umožní trestuhodná lehkomyslnost, flegmatičnost a pohodlnost zainteresovaných. Při rozjezdu Novy v polovině 90. let to byla benevolence (nebo to bylo i něco jiného?) tehdejší Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která mu umožnila beztrestně nedodržet projekt a licenční podmínky. Teď při startu digitálního multiplexu 4 to je sladké hnípání vedení Českých Radiokomunikací. Na očekávanou rétorickou smršť Velkého šéfa reagovaly spící Radiokomunikace jednou ubrečenou tiskovou zprávou a marným doháněním ztraceného času. Žádné protiakce, difamační kampaně, vypouštění fám, rozhovory v médiích atd., jak se to obvykle dělá, a podle informací Velkého Cirkusu zástupci PR agentury ČRa ani nebyli na Železného tiskovce… Doktor Železný bude pro tradičně tajnůstkářské a mediálně neobratné Radiokomunikace docela silná váha.

Autor je redaktor deníku Mladá fronta E15

Autor: Aleš Borovan
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!