Scanner: Život je sladidlový | E15.cz

Scanner: Život je sladidlový

Scanner: Život je sladidlový
Kostky cukru
• 
ZDROJ: E15

Daniel Deyl, Strategie

Marketingový výzkum má své kouzlo. Díky němu se dozvíte třeba to, že mladí lidé chtějí sladké toasty nebo že američané milují dietní kolu bez kofeinu, ale stydí se kupovat si ji v obchodě.

Literární product placement

Průkopnickým činem nové disciplíny je elektronická kniha Find Me I‘m Yours americké spisovatelky Hillary Carlipové. Hlavní hrdinka se v průběhu 350 stran několikrát důkladně zabývá umělým sladidlem Sweet’N Low. Jednou si v jeho barvách nalakuje nehty, podruhé sladidlo došlo a ona je jde koupit, a potřetí dokonce vyzdvihuje jeho kvality v rozhovoru s kolegyní, jenž mimochodem zní tak koženě, že jej musel psát reklamní tvůrce.

Co to znamená? Vydavatelství RosettaBooks prodává e-knihu, za niž již dostalo 1,3 milionu dolarů od Cumberland Packing, newyorského výrobce Sweet’N Low. Publikace je dokonale prolinkována se vším možným, od stránek vydavatelství přes autorčiny až po výrobce Sweet’N Low a diskusní fóra zabývající se jídlem. Když si e-knihu koupíte, dostanete přístupový kód, po jehož zadání jsou všechny údaje o vašem pohybu na netu zaznamenávány, tříděny a analyzovány. Představa, že někdo něco takového podstupuje dobrovolně, Scanner k smrti děsí.

Co ti mladí chtějí?

Tím si nelámou hlavu jen rodiče, nýbrž i marketéři. Mladí z takzvané generace Y neutrácejí peníze. Chtějí být samostatní a individualističtí, ale bydlí u rodičů, chtějí být ekologičtí, ale neradi za to platí. Analytici z firmy McCormick & Co., která se zabývá marketingem potravin, ten oříšek konečně rozlouskli – mladá generace chce sladké toasty. Vykoukali tenhle poznatek z bádání ve střevech paměti internetových vyhledávačů; zjistili, že v neděli dopoledne se z počítačů, které patří mladým lidem, jen sypou dotazy na recept právě na tuhle snídani. Scanner je skeptický: toasty chce každý, ale pouze mladí si musejí každou neděli ráno recept hledat znovu v důsledku společného působení Googlu a omamných látek.

Freestyle

Coca-Cola zodpověděla otázku, jak se z pití udělá interaktivní disciplína. Není to tak složité. Její nové automaty jsou víceméně postmix, který znáte z běžného baru. Zákazník si navolí, jaký chce nápoj, jakou příchuť má mít, kolik v něm má být cukru, kolik kofeinu a kolik bublinek do vody. Takhle lze vytvořit více než sto kombinací. To celé pojmenujete freestyle a máte vyhráno. Funguje to tak už tři roky.

ilustrační fotoilustrační fotoAutor: thecoca-colacompany.com

A protože mašinky jsou chytré a pamatují si, co lidé chtějí, jsou zároveň sběrnou dat. Firma tak přišla na zajímavou věc. Mezi pět nejoblíbenějších kombinací se dostala dietní, lehká coca-cola bez kofeinu, která v běžném prodeji nijak nefrčí a v průzkumech se na seznamu asi 80 nápojů Coca-Coly umísťuje hluboko dole. Scanner v tom spatřuje jistou úlevu. Když už lidstvo kleslo natolik, že dobrovolně pije lehkou kolu bez kofeinu, alespoň se za to stydí.

Verizonská cenzura

Když se objevila stránka Sugarstring.com, mnozí technologicky ladění týpci zajásali, protože se tam začalo objevovat zpravodajství z jejich oboru. Čekalo je překvapení – a dobře jim tak. Stránku provozuje americký telekomunikační operátor Verizon a vyšlo najevo, že striktně vymezuje, o čem se na stránce nesmí psát. Tak například neutralita internetu, nebo špionáž, když operátor nezákonně poskytl vládě osobní údaje milionů svých klientů. Další pěkný model financování zpravodajství, pochvaluje si Scanner. Kdo je překvapený, může svoje osobní údaje odevzdat rovnou v Bohnicích.

Daniel DeylDaniel DeylAutor: Repro Strategie
Daniel Deyl

Autor: Daniel Deyl, Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!