Telekomunikace procházejí revolucí | E15.cz

Telekomunikace procházejí revolucí

Telekomunikace procházejí revolucí
Telekomunikace procházejí revolucí
• 
ZDROJ: Repro Strategie (Hynek Glos)
2. listopadu 2015 • 07:59
Kolik stojí minuta hovoru? Máte minutovou, nebo sekundovou sazbu? Tyto dotazy jsou v zákaznických centrech mobilních operátorů slyšet čím dál méně. V dnešní době hrají roli jedničky a nuly. Data dělají telekomunikační revoluci.

Rychlejší telefony kráčejí bok po boku s rychle budovanou sítí 4G/LTE. Ta umožňuje neporovnatelně rychlejší přenos dat než v minulosti, a tak internet v mobilu začíná lákat i lidi, kteří měli ve zvyku oddělovat funkce telefonu od funkcí počítačů.

„Spotřeba klasických hovorů a SMS neklesá, protože většina zákazníků využívá paušály, kde se na cenu za minutu nebo za SMS ,nehraje‘. Data ovšem rostou meziročně o desítky procent. Souvisí to samozřejmě i s rozšiřováním LTE sítě a LTE telefonů a zlepšováním uživatelské zkušenosti,“ potvrzuje trend příklonu k datům Martina Kemrová, mluvčí T-Mobilu Czech Republic.

Nestíháme

Boom telekomunikačních online technologií spustil datový růst o desítky, ale u některých operátorů i o stovky procent. „Od prosince 2013, kdy jsme spustili Turbo Internet (rychlý mobilní internet na frekvenci LTE 800, 900 a 1800 MHz + 3G), narostl objem přenesených dat o zhruba 400 procent. Meziroční nárůst (červenec 2014 – červenec 2015) je 170 procent. Zájem o data neustále roste právě díky aktivnímu pokrývání území rychlým mobilním internetem,“ uvádí zástupkyně tiskové mluvčí Vodafonu Adéla Konopková.

Ani společnost O2, vlastněná nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem a jeho skupinou PPF, není pozadu. Odmítá prozrazovat konkrétní výsledky a plány s argumentem, že informace by mohly ovlivnit cenu akcií na burze. Ale i u tohoto operátora je z obchodních strategií jasně vidět nárůst datového objemu. O2 dokonce v polovině roku předělávala ceník služeb a nabídku datových balíčků – stará nabídka nepostačovala naplňovat objemové požadavky zákazníků.

Vizionářské akvizice

Na vlně internetového boomu se v současnosti nejvýrazněji veze T-Mobile. V B2B segmentu podnikl významnou akvizici, když koupil společnost GTS Czech Republic. „Tato změna je v souladu se strategií skupiny Deutsche Telekom a povede ke zkvalitnění a dalšímu rozvoji ICT služeb pro firemní zákazníky,“ uvedly tehdy k obchodu zúčastněné společnosti.

Českou novinkou od T-Mobilu bylo spuštění pilotního provozu sítě Sigfox pro internet věcí a oznámení úmyslu vybudovat tuto síť celoplošně. Jde o technologické řešení, které se snaží vyhovět specifickým potřebám jiných technologií. Vyznačuje se možností sběru informací z různých senzorů a předpokládá existenci sítě s plošným pokrytím, která je optimalizovaná na nízkou spotřebu energie na straně koncových zařízení.

Síť využívá bezlicenční pásmo, což snižuje náklady na její provoz. Datové služby kvůli tomu mohou být v rámci této sítě výrazně levnější. Její nevýhodou je velmi malý objem přenesených dat. Mnohem vyšší objemy nabízejí fixní služby internetu kombinované s cloudem nebo televizí. Tyto nabídky vylepšil výrazně cenově i funkčně každý z operátorů.

„V tomto roce chceme dále budovat LTE. Plány na příští rok prozrazovat nemůžeme, snad jen tolik, že postavíme již zmíněnou síť Sigfox a nabídneme na ní první komerční produkty,“ nabízí pohled do budoucna mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Záměr pokrýt celé území České republiky LTE zdůrazňuje jako hlavní plán také Vodafone. O2 chce novou nabídku představit do konce října.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!