Telekomunikace procházejí revolucí | E15.cz

Telekomunikace procházejí revolucí

Telekomunikace procházejí revolucí
Telekomunikace procházejí revolucí
• 
ZDROJ: Repro Strategie (Hynek Glos)

Tomáš Lemešani

Kolik stojí minuta hovoru? Máte minutovou, nebo sekundovou sazbu? Tyto dotazy jsou v zákaznických centrech mobilních operátorů slyšet čím dál méně. V dnešní době hrají roli jedničky a nuly. Data dělají telekomunikační revoluci.

Rychlejší telefony kráčejí bok po boku s rychle budovanou sítí 4G/LTE. Ta umožňuje neporovnatelně rychlejší přenos dat než v minulosti, a tak internet v mobilu začíná lákat i lidi, kteří měli ve zvyku oddělovat funkce telefonu od funkcí počítačů.

„Spotřeba klasických hovorů a SMS neklesá, protože většina zákazníků využívá paušály, kde se na cenu za minutu nebo za SMS ,nehraje‘. Data ovšem rostou meziročně o desítky procent. Souvisí to samozřejmě i s rozšiřováním LTE sítě a LTE telefonů a zlepšováním uživatelské zkušenosti,“ potvrzuje trend příklonu k datům Martina Kemrová, mluvčí T-Mobilu Czech Republic.

Nestíháme

Boom telekomunikačních online technologií spustil datový růst o desítky, ale u některých operátorů i o stovky procent. „Od prosince 2013, kdy jsme spustili Turbo Internet (rychlý mobilní internet na frekvenci LTE 800, 900 a 1800 MHz + 3G), narostl objem přenesených dat o zhruba 400 procent. Meziroční nárůst (červenec 2014 – červenec 2015) je 170 procent. Zájem o data neustále roste právě díky aktivnímu pokrývání území rychlým mobilním internetem,“ uvádí zástupkyně tiskové mluvčí Vodafonu Adéla Konopková.

Ani společnost O2, vlastněná nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem a jeho skupinou PPF, není pozadu. Odmítá prozrazovat konkrétní výsledky a plány s argumentem, že informace by mohly ovlivnit cenu akcií na burze. Ale i u tohoto operátora je z obchodních strategií jasně vidět nárůst datového objemu. O2 dokonce v polovině roku předělávala ceník služeb a nabídku datových balíčků – stará nabídka nepostačovala naplňovat objemové požadavky zákazníků.

Vizionářské akvizice

Na vlně internetového boomu se v současnosti nejvýrazněji veze T-Mobile. V B2B segmentu podnikl významnou akvizici, když koupil společnost GTS Czech Republic. „Tato změna je v souladu se strategií skupiny Deutsche Telekom a povede ke zkvalitnění a dalšímu rozvoji ICT služeb pro firemní zákazníky,“ uvedly tehdy k obchodu zúčastněné společnosti.

Českou novinkou od T-Mobilu bylo spuštění pilotního provozu sítě Sigfox pro internet věcí a oznámení úmyslu vybudovat tuto síť celoplošně. Jde o technologické řešení, které se snaží vyhovět specifickým potřebám jiných technologií. Vyznačuje se možností sběru informací z různých senzorů a předpokládá existenci sítě s plošným pokrytím, která je optimalizovaná na nízkou spotřebu energie na straně koncových zařízení.

Síť využívá bezlicenční pásmo, což snižuje náklady na její provoz. Datové služby kvůli tomu mohou být v rámci této sítě výrazně levnější. Její nevýhodou je velmi malý objem přenesených dat. Mnohem vyšší objemy nabízejí fixní služby internetu kombinované s cloudem nebo televizí. Tyto nabídky vylepšil výrazně cenově i funkčně každý z operátorů.

„V tomto roce chceme dále budovat LTE. Plány na příští rok prozrazovat nemůžeme, snad jen tolik, že postavíme již zmíněnou síť Sigfox a nabídneme na ní první komerční produkty,“ nabízí pohled do budoucna mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Záměr pokrýt celé území České republiky LTE zdůrazňuje jako hlavní plán také Vodafone. O2 chce novou nabídku představit do konce října.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!