Velký cirkus: Bublina CME splaskává | E15.cz

Velký cirkus: Bublina CME splaskává

Velký cirkus: Bublina CME splaskává
TV Nova (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: david-vanicek.blog.cz
22. listopadu 2013 • 14:28
Možná by si měl dát někdo tu práci a vyzobat z investorských telekonferencí bermudské skupiny CME pohádky Adriana Sarbua o tom, jak bude lépe a jak firma vzkvétá. Jak by podotkl Václav Havel, nevzkvétá.

Obří balvan dluhů CME v řádu stovek milionů dolarů, financovaných po vzoru EU jinými dluhy (takzvané euroletadlo), po dlouhém letu dopadl a nekompromisně ničí a drtí. Noví vlastníci z Time Warner najednou zjišťují, že aby ten rozvrzaný vehikl udrželi vůbec pohromadě, budou muset setsakramentsky škrtat, rozprodávat aktiva, a především vyhodit asi tisíc zaměstnanců z celkového počtu 6500. Ono jim vlastně nic jiného nezbývá, když po katastrofálním roce 2012, kdy ztráta dosáhla 546 milionů dolarů (o rok dříve to bylo 180 milionů dolarů), se minus za první tři kvartály 2013 vyšplhal na 173 milionů dolarů. Chudáci hoši a děvčata z TW – nyní jsou přesně v postavení, kdy každé rozhodnutí bude špatné. Bezedná jáma jménem CME už spolkla tolik stovek milionů dolarů od Time Warner, že ji prostě budete chtít udržet nějak při životě. Stranou škrtacích masakrů rozhodně nezůstane ani Nova.

Železný risk

Pro konkurenční FTV Prima je černé jaro na Nově darem z nebes, který ji momentálně katapultoval do pozice největší české komerční televize. Vydrží však kolegům z pražské Palmovky foukat teplý větřík do plachet věčně? Klesající výkon hlavního kanálu Primy naznačuje, že je velkým otazníkem, zda Martin Konrád a spol. dokážou beze zbytku využít historickou šanci a převzít pozici skutečného televizního lídra, který udává trendy.

Anebo je tu velký prostor pro kultovní postavu televizní branže Vladimíra Železného, který od 1. listopadu převzal otěže klesající TV Barrandov. Od Jaromíra Soukupa je to dost riskantní tah a jen doufejme, že s panem Železným má opravdu dobře sepsané smlouvy, aby pak licenci k TV Barrandov nemusel honit po všech čertech. Jedinou výhodou je, že v případě jakéhokoli podobného průšvihu nehrozí arbitráž, kterou bychom museli zacvakat ze svých kapes. Nehledě na tyto hrozby, proč je volba Železného risk?

Jeho úspěch a legenda jsou těsně spjaté se začátkem 90. let, kdy opravdu bylo možné skoro všechno a kdy se televizní systém teprve konstituoval. Současnost je absolutně někde jinde, trh je fragmentovanější, navíc velké skupiny konzumentů reklamy považují televizi za dávno překonaného posla starých časů. Deset procent podílu na sledovanosti, o kterých železný sní, tak v současné době zní jako sci-fi, nehledě na to, že jen kreativa a nápady nestačí. Majitel Barrandova také musí být připraven investovat do programu dosti velké sumy v řádu desítek milionů korun.

Na Kavky!

Zatímco komerčními stanicemi cloumá vichr změn, souvisejících hlavně s byznysem, ředitele České televize Petra Dvořáka čekají úplně jiné hrátky. Banální kauzy Drtinová a Kvapilová, které prošuměly Kavkami před několika týdny, byly jen prvním vánkem před silnou bouří, která může Dvořáka z čela veřejnoprávní stanice smést. Válku petic, která propukla ve zpravodajství ČT, a obviňování z politických tlaků ze všech možných stran, zapojení odborů atd. by šéf Kavek určitě neměl brát na lehkou váhu. Tak nějak začínala krize v ČT v roce 2000. Nejzajímavější otázkou tak je, kdo z čelných politiků by byl nyní ochoten přespat ve spacáku v newsroomu televize. Přece jenom to není záležitost pro cimprlíny. Babiš? Sobotka? Němcová určitě ne. Možná neokoukaný Bělobrádek v rámci vítězného návratu KDU-ČSL k moci.

Kdo z čelných politiků by byl nyní ochoten přespat ve spacáku v newsroomu České televize?

Plnou parou ke dnu

Nemilosrdný vichr změn pročesává rovněž printový trh. Po ohlášených změnách v Economii, které někteří neznalí označili za radikální, čeká podobný hukot ztrátovou Mafru Andreje Babiše. Stále na prodej je prodělečná Sanoma, otazník se vznáší nad zkonsolidovanou společností Bauer Media. Rider’s Digest Výběr změnil majitele. Jeden z mála hráčů, možná jediný, kteří ještě udržují zdání, že prodej velkých periodik je byznys, tak zůstává Ringier Axel Springer, který v roce 2012 vydělal skoro 500 milionů korun. I ten však sleduje, jak se prodeje Blesku a Aha! propadají.

Autor: Aleš Borovan, spolupracovník redakce Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!