Velký Cirkus: Miliardáři si rozdělili tiskový trh | E15.cz

Velký Cirkus: Miliardáři si rozdělili tiskový trh

Velký Cirkus: Miliardáři si rozdělili tiskový trh
Vánoce
• 
23. ledna 2014 • 08:42
Těsně před Vánoci si miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč nadělili pořádný dárek: vydavatelství Ringier Axel Springer CZ za 4,7 miliardy korun. Skončila tak hodně dobrodružná parcelace velké části tiskového trhu místními moguly.

Jen si to zopakujme: v roce 2008 koupil Zdeněk Bakala mimořádně nevýhodně Economii (Hospodářské noviny, Ekonom, Marketing & Media, iHNed.cz), někdy od roku 2011 začal masivní nástup Jaromíra Soukupa do tištěných periodik (Týden, Instinkt, Sedmička, MarketingSalesMedia, Popcorn atd.), v létě 2013 nejprve Andrej Babiš získal Mafru (deník Dnes, Lidové noviny, TV Óčko, iDnes.cz), o pár týdnů později si internetový mág Ivo Lukačovič pojistil třetinu vydavatelství Borgis (deník Právo). Když k tomu připočteme i akvizici ultraztrátové Sanomy konkurenčním domem Astrosat (Vltava-Labe-Press) v závěru roku, máme tu pořádně překopaný celý jeden mediální segment. A zrovna ten, který se za poslední roky vykazuje výrazně minusovými čísly.

Bude zajímavé sledovat, co který z průmyslových/zemědělských/mediálních mogulů s novou hračkou podnikne. Babiš pro jistotu dopředu prohlašuje, že médiím nerozumí, a proto ještě na konci roku 2013 k Mafře přidal největší rádio Impuls. Možná by stačilo, kdyby po letech prodělků a padajících tržeb sundali noví majitelé print z piedestalu jakési posvátné státotvorné krávy a konečně jej začali dělat jako normální byznys. Ostatně majitel Economie Bakala se do toho již pustil: na podzim vykopl letního krále Warneckeho a stanovil novým manažerům jednoznačný cíl dostat se opět do plusových čísel. Zpráva, že se noviny a časopisy jako kdysi budou dělat hlavně jako obchod, je docela příznivá, protože zlepšuje renomé celého zpravodajského trhu. Bude to ale pořádně bolet.

Rozhlasové impulzy

Ani další mediatypy nezaostávají za printovým varem. Hitem závěrečných týdnů roku 2013 se na rozhlasového trhu stal souboj velkých mediazastupitelství – Regie Radio Music (RRM) ze skupiny Lagardère Active ČR a Media Marketing Services, patřící Koláčkově Media Bohemia. RRM od ledna 2014 prodává velkou skupinu rádií Radio United Group (RUG) miliardáře a spolumajitele Primy Ivana Zacha, kterou vyfoukla právě MMS. Do RUG patří rádia Kiss, Rádio Country, Beat, Rádio 1, Signál a rádia Spin. Přesun vychyluje rovnováhu obou hráčů, kteří dlouhodobě drželi něco přes 38 procent trhu. Při započtení odchodu lokálních rádií z Direct Radio Network (Krokodýl, Jih, Jihlava, Free, Zlín, Haná) k MMS se poměr vychyluje ve prospěch Lagardère: 44 procent (RRM) ku 33 procentům (MMS). Přetahovanou může rozseknout – jak jinak – Andrej Babiš, jehož Impuls drží zhruba 12,5 procenta na trhu. V současné době ho prodává RRM, v kuloárech se však šušká ledacos ohledně dohody Babiše s Koláčkem.

Multipleskance

Podobná strkanice se odehrála i v čím dál ostřejším boji vysílacích multiplexů Českých Radiokomunikací a Radima Pařízka. Nešlo o nic menšího než o to, komu bude CET 21 platit desítky milionů za vysílání hlavní Novy a Novy Cinema. Kontrakt Nova Group s Radiokomunikacemi na vysílání v MUX 2 vypršel na konci roku 2013. Zatímco pro Novu by přesun do Pařízkova MUX 4 nedával žádný ekonomický smysl, u Novy Cinema mohla CET 21 takto dosáhnout významných cenových úspor. Pařízek proto na podzim 2013 zuřivě finišoval s dostavbou digitální sítě 4, do které vložil hodně přes 100 milionů. Radiokomunikace zase neopomněly při každé příležitosti okopávat Pařízkovi kotníky a poukazovat na kvalitu pokrytí MUX 2 a MUX 3. Spořivý šéf Novy Christoph Mainusch se tak ocitl v ideálním postavení, které ještě podtrhl zkušebním vysíláním Novy Cinema v MUX 4.

Nakonec i přes cenově výhodnou Pařízkovu nabídku triumfovaly ČRa: na počátku letošního roku ohlásily podpis pětiletého kontraktu s CET 21 na vysílání Novy a Novy Cinema v druhé vysílací síti. Součástí dohody je i start spolupráce v oblasti infrastrukturní podpory online služeb. Podobné bitky jsou ale plusem pro všechny: sráží ceny za televizní vysílání na únosnou hladinu.

Byznysu vstříc

Zajímavým a podnětným počtením se opět stal plán rozpočtu České televize, tentokráte na rok 2014. Tváří v tvář dlouhodobě se tenčícímu polštáři v podobě nasyslených peněz z Janečkových časů se veřejnoprávní médium rozhodlo vrhnout se ostřeji do světa podnikání. Zatímco loni chtěl ředitel ČT Petr Dvořák z byznysu získat 421 milionů korun, letos by to mělo být 545 milionů korun. Výrazné nárůsty očekává v oblasti prodeje reklamy (o 53 procent na 92 milionů korun), sponzoringu a product placementu (o 42 milionů na 243 milionů) a díky společné výrobě (o 49 milionů na 69 milionů). To není špatný nápad – reklama, product placement a sponzoring jsou dobré korektivy přílišné „veřejnoprávnosti“ největší české televize.

Aleš BorovanAleš BorovanAutor: Archiv Strategie

Autor: Aleš Borovan, spolupracovník redakce Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!