Vladimír Rejlek: Digitální marketing je třešnička na dortu | E15.cz

Vladimír Rejlek: Digitální marketing je třešnička na dortu

Vladimír Rejlek: Digitální marketing je třešnička na dortu
Vladimír Rejlek, Wunderman
• 
ZDROJ: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Strategie

,

Radek Polák

Vladimír Rejlek vystudoval informatiku, po škole však nastoupil do reklamy. Moc toho o ní nevěděl, přesto to dotáhl nejen na šéfa sdružení Digitálních agentur při Asociaci komunikačních agentur, ale také na ředitele interaktivy v agentuře Wunderman.

Během studií informatiky si Rejlek zřídil svůj první vlastní web Filmwave, který se věnoval novinkám o tom, co zrovna v tu dobu běželo v kinech. Psal rovněž filmové recenze pro Českou tiskovou kancelář. „Díky lásce k filmu jsem trochu přičichl ke komunikačnímu oboru,“ vysvětluje absolvent datového inženýrství Matematicko-fyzikální fakulty UK.

Po škole potřeboval zaměstnání a kamarád pracoval v agentuře Advertures. Nejdříve v ní působil jako analytik a měl za úkol propojit svět kreativců se světem „ajťáků“. Jedním z prvních projektů, na nichž Rejlek pracoval, byla olympijská zakázka pro Pilsner Urquell, kdy měl do online prostředí nasimulovat některé ze sportovních disciplín, které se na největší světové sportovní akci odehrávají. „Ze školy jsem byl zvyklý, že se vše nejdříve naprogramuje a pak se to teprve obarví. Zjistil jsem ale, že v marketingu je postup přesně opačný,“ ohlíží se zpět. Relativně brzy se stal projektovým manažerem.

Digitál nic neválcuje

Další Rejlkova cesta vedla na stranu zadavatele. Vodafone potřeboval rozjet projekt pro svoji B2B komunikaci směrem ke svým firemním zákazníkům. „Přestože mne od toho někteří lidé zrazovali s tím, že u zadavatelů nepanuje tak svobodná atmosféra, v případě Vodafonu byl opak pravdou. Vztahy mezi lidmi byly ve firmě výborné a hrozně rád na tuto dobu vzpomínám,“ hodnotí svoji několikaměsíční zkušenost.

Po svém angažmá u mobilního operátora se Rejlek vrátil do Advertures a stal se client service directorem, kdy už měl na starost tým lidí. Zájem o jeho osobu začal narůstat a brzy ho oslovil prezident české sítě Publicis Martin Štěpánek, aby vybudoval samostatnou divizi, která se bude digitálnímu marketingu věnovat. Podle lidí z oboru se Rejlek někdy snažil mluvit i do jiných činností, než byla pouze ta jeho, kdy měl na starost zejména komunikaci s klienty. Snažil se ovlivňovat jak programování, tak třeba kreativu. Rozjezd digitální divize Publicisu, která se jmenovala Publicis Modem, proto před Rejlka stavěl novou výzvu ukázat, že na vedení takového digitálního týmu opravdu má. Jediným klientem, kterého týmu přihrála síť, bylo LG Electronics, sedmdesát procent dalších zakázek získala divize vítězstvími v tendrech. Know-how a další rozvoj byly spíše jen na domácí pobočce.

K dalším firmám, pro něž Rejlek v Publicisu pracoval, patří Microsoft, Renault, Toyota nebo Zentiva. Členové týmu agentury se rekrutovali jednak z lidí, kteří měli zkušenosti s technologiemi, a také z těch, kteří si už předtím někde vyzkoušeli account management.

Přestože se celá řada zadavatelů postupně začala více orientovat na digitální marketing, rozpočty se zase tak dramaticky nezměnily. „Je to trochu klišé říkat, že digital začal ostatní marketingové disciplíny válcovat. Pro mnoho klientů je to pořád ještě jen jakási třešnička na dortu,“ vyvrací Rejlek přesvědčení, že online komunikace zcela změnila nahlížení na současný marketing.

Vladimír Rejlek, WundermanVladimír Rejlek, WundermanAutor: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Ucelený koncept

Po šesti letech práce v Publicisu a poté, co se divizi Publicis Modem podařilo získat klienta Molson Coors, kam spadají třeba značky piv Staropramen, Braník či Stella Artois, se Rejlek rozhodl vyměnit dres. Wunderman, který se zaměřuje hlavně na BTL komunikaci a dělá třeba i datové analýzy, segmentace zákazníků a další sofistikovanější aktivity, se pro něho stal novou metou. „Dříve jsem musel s kolegy z reklamních agentur někdy i složitě řešit, jak vlastně digitální marketing funguje. Ve Wundermanu, kde se podlinkové komunikaci primárně věnují, tento čas odpadá, jsou zde o trochu dál,“ otevřeně přiznává Rejlek.

V agentuře jsou dva samostatné týmy, které se věnují všem marketingovým disciplínám, jež Wunderman nabízí. „Klientům prezentujeme ucelený koncept komunikace, což je další věc, kvůli níž jsem sem přišel,“ říká. Přesto si myslí, že ty nejdůležitější projekty si zadavatelé budou připravovat ze svých celosvětových centrál, a že tudíž i mnoho našich talentů bude v budoucnosti odcházet za hranice a pro lokální pobočky agentur budou určeny hlavně jen projekty s nižšími rozpočty.

Rejlek však na obor rozhodně nezanevřel, o čemž svědčí skutečnost, že šéfuje sekci Digitální agentury, která funguje pod Asociací komunikačních agentur. „V minulosti u nás byla pouze Asociace.BIZ, která byla hodně technologicky zaměřená. Chybělo tady něco, co by více uspokojovalo potřeby kreativců,“ vysvětluje Rejlek, proč vlastně Digitální agentury vznikly. K jejich hlavním současným úkolům patří vzdělávání klientů a dovednostní rozvoj projektových manažerů, kteří se digitálnímu marketingu věnují. Další prioritou jsou kvalita výběrových řízení a způsob jejich vyhlašování a řízení.

Ve volném čase si Rejlek najde chvilku na sport. Jeho dědeček byl šestinásobným mistrem domácí veteránské tenisové ligy, což zanechalo stopy rovněž na vnukovi, který hraje v klubu Fénix Nedvězí. Nejvíce volných chvil však Rejlek tráví se svou roční dcerou Alžbětou.

Vladimír Rejlek (1979)
Jeho otec (rovněž Vladimír) je profesorem AMU, zároveň pracuje v Národním divadle a samostatně koncertuje. Rejlek mladší vystudoval datové inženýrství na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy a poté působil v agenturách Advertures a Publicis Modem či ve společnosti Vodafone. Od letošního dubna je v pozici ředitele pro interaktivu v agentuře Wunderman.

Autor: Strategie, Radek Polák
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!