Voskové celebrity se přetahují o návštěvníky | E15.cz

Voskové celebrity se přetahují o návštěvníky

Voskové celebrity  se přetahují o návštěvníky
NAJDI ROZDÍL: Pražské Musée Grévin nabízí i české voskové velikány
• 
ZDROJ: Repro Strategie

spolupracovnice redakce Strategie, Kristina Vacková

Atraktivní pražská ulice Celetná by se možná měla přejmenovat na Voskovou. Poté, co byla ve Wax Muzeu otevřena speciální hollywoodská filmová expozice Madame Tussauds, vstoupila sem rovněž společnost Musée Grévin Praha.

Originální Musée Grévin sídlí v Paříži, kde ho před více než sto lety založili Arthur Meyer a Alfred Grévin. První světová pobočka byla otevřena loni v kanadském Montrealu, druhá – v Evropě kromě Paříže jediná – právě v Praze.
Expozice Madame Tussauds naopak neznamená pro Prahu dlouhodobý projekt.

Podle slov divizního ředitele Merlin Entertainments Russella Barnese přiváží výstava do Prahy kousek Hollywoodu a také ukázku umění Madame Tussauds. První výstava v regionu střední a východní Evropy bude v Praze k vidění přinejmenším do konce října a nabízí celkem osm figurín světově populárních „osobností“ – například Angelinu Jolie s Bradem Pittem, Bruce Willise nebo George Clooneyho.

Co vedlo nejen obě společnosti, ale i zástupce hlavního města k pocitu, že se dva na první pohled obdobné projekty mohou v Praze ve stejném čase prosadit?

Přitažlivější než Karlův most?

Představitelé obou projektů cílí na tu nejširší cílovou skupinu. Věková hranice není omezena, stejně jako není specifikováno, zda obě muzea přilákají turisty nebo české publikum. Musée Grévin si však jako stabilní projekt klade daleko vyšší cíle. Heinrich Homola, ředitel společnosti Musée Grévin Praha, by si přál, aby se jejich nabídka do roka stala tím, čím je pro turisty Pražský hrad či Karlův most, tedy místem, bez jehož návštěvy jako byste v Praze ani nebyli. Také Barnes připouští, že v případě úspěchu hollywoodské expozice je možné pozdější otevření stálé pobočky, jako se tomu stalo například v Tokiu. Výstava v Praze představuje tedy určitou formu testu. „Naším cílem je představit Madame Tussauds v České republice, ověřit si, jak budou lidé reagovat. Chceme také lépe porozumět Praze a její kultuře, což je nesmírně cenné pro případný rozvoj společnosti Merlin Entertainments v regionu,“ dodává Barnes.

Porovnávat marketingové nástroje dlouhodobé expozice a stálého muzea prakticky nelze, obě společnosti použily pro představení svých projektů různé komunikační kanály. Musée Grévin připravilo komunikační mix klasické printové inzerce či PR, OOH, webu, sociálních sítí a spolupráci s řadou obchodních partnerů nebo reklamu na segwayích či kolech. Madame Tussauds „vyšla“ do ulic, kde byly na akcích představeny její realisticky zpracované figuríny. Efekt „word of mouth“ podle Russella Barnese zafungoval a měl pozitivní dopad na dosavadní návštěvnost. Kromě akcí v ulicích byly připraveny běžné propagační materiály – letáky či venkovní reklama.

TUSSAUDS FICTION: Tarantino je v Praze jen na skokTUSSAUDS FICTION: Tarantino je v Praze jen na skokAutor: Repro Strategie

Jeden vosk nestačí

Kultura a s ní i výstavnictví spadají do kompetence Magistrátu hlavního města Prahy, který má možnost podobné akce regulovat. Jak ale uvedla tisková mluvčí magistrátu Petra Hrubá, Praha nemůže komentovat privátní projekty, neboť by to nebylo korektní. „Praha vítá podnikatele, kteří se snaží rozšířit nabídku pro obyvatele i návštěvníky města, ale jak se se svými aktivitami prosadí, to je výhradně jejich věc,“ dodává Hrubá.

Náměstek primátora Václav Novotný, do jehož kompetence spadá mimo jiné kultura, výstavnictví a cestovní ruch, pro Strategii uvedl: „Takové atrakce mají všude na světě své publikum a dá se předpokládat, že si ho najdou i u nás. Zahraniční turisté však jistě nebudou do Prahy jezdit jen kvůli podobným projektům. Oba mají svá domovská města, kde patří k zásadním atrakcím, v Praze budou pouze rozšířením stávající nabídky.“

Podle ředitelky Pražské informační služby Nory Dolanské není bezprostřední blízkost obou projektů ani jejich timing nejšťastnější: „V dnešním vysoce konkurenčním prostředí je těžké se na trhu nejen uchytit, ale především udržet. To samozřejmě platí i pro oblast cestovního ruchu. To, že všechna muzea s voskovými figurínami budou v jedné ulici, nepovažuji za šťastnou volbu. Teprve čas ukáže, zda je výše vstupu pro návštěvníky akceptovatelná a zda muzea nabídnou dostatečně lákavou dramaturgii.“ Oba nové projekty jsou koncepčně odlišné a konkurence je zdravá, ale jen v rozumné míře.

Autor: spolupracovnice redakce Strategie, Kristina Vacková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat