Za rok skončila desetina vydavatelů | E15.cz

Za rok skončila desetina vydavatelů

Za rok skončila desetina vydavatelů
Časopisy, ilustrační foto
• 
ZDROJ: Flickr.com
2. prosince 2013 • 07:00
Český tiskový trh by se dal velmi snadno přirovnat k rozbouřené mořské hladině. Právě se nacházíme v období dlouhodobého odlivu – jen loni ubylo sedm desítek titulů a počet vydavatelů se snížil o celou desetinu.

Česká periodika neprožívají v posledních pár letech zrovna období rozkvětu. Za posledních pět let jejich počet postupně klesá, a to především počet novinových titulů. Časopisy se stále drží. Důvodů může být několik: lidé jsou znechuceni politickou situací u nás, proto je nebaví číst denní tisk a raději se uchylují k oddechové nebo zájmové četbě, tedy časopisům. Anebo se do dění na tiskovém trhu promítá všeobecná hospodářská krize.

5028 periodik vychází u nás, z toho 1381 spadá do kategorie denního tisku.

Třetí možností je boom internetu – je snazší a levnější každé ráno otevřít počítač a dostat se do obrazu během pár minut. Nejpravděpodobnější variantou je kombinace všech zmíněných skutečností, a tato kombinace postihuje převážně trh deníků, jenž je v tuzemsku rozdělen mezi tři kmenové hráče: společnosti Ringier, Mafra a Vltava-Labe-Press. Tyto vydavatelské domy si mezi sebou rozdělují více než dvě třetiny trhu deníků, ale ani nejsilnější hráči se nevyhnuli v roce 2012 úpadku a své obraty snížili dohromady o půl miliardy korun, což znamená meziroční pokles o devět procent.

Konec euforie

Tiskový trh zažíval boom na počátku 90. let. Česká ekonomika byla na výši a počet vydávaných titulů se postupně téměř zdvojnásobil. Každý, kdo měl peníze, chtěl vydávat svůj vlastní časopis a bylo velmi těžké najít prázdné místo na trhu. Tato přílivová vlna začala pomalu upadat v polovině 90. let a maximálního propadu se dočkala s příchodem milénia. S rokem 2000 se snížil počet titulů vydávaných v naší republice přibližně o stejné číslo, a dostal se tak prakticky na výchozí porevoluční úroveň.

„Počet periodik na českém trhu je z dlouhodobého hlediska stabilní. Některé tituly zanikají, ale současně vznikají nová a často specializovaná periodika, což odpovídá celkovému trendu fragmentace trhu, který je patrný i u televize. V mezinárodním měřítku patříme k zemím s největším počtem tištěných titulů na obyvatele,“ říká Tomáš Tkačík z časopisecké sekce Unie vydavatelů České republiky.

Další a zatím největší boom nastal v roce 2008, kdy na českém trhu koexistovalo těžko uvěřitelné množství 5687 titulů. Tento rozkvět záhy přerušila celosvětová hospodářská krize a během ní se udržely tituly oblíbené a čtené nebo tituly, kde mělo vydavatelství dostatek peněz na jejich trvající podporu. Je však třeba říci, že stejně jako počet titulů se snížil i počet vydavatelských domů, které většinou zfúzovaly a kvůli duplicitě přestaly některé z titulů vydávat.

„Široké veřejnosti“ roste výběr

Dlouhodobý propad médií stále pokračuje a týká se nejen vydavatelských domů, ale i tiskovin, především novin. Jak vyplývá z průzkumu společnosti NIPOS (Národní informační a poradenské středisko pro kulturu), v loňském roce ubylo v ČR celkem sedm desítek titulů. Počet periodik u nás se ustálil na čísle 5028, z čehož 1381 titulů spadá do kategorie denního tisku. Největší propad zaznamenaly deníky, jejich počet klesl v porovnání s rokem 2011 o 15, naopak ale posílily „časopisy pro širokou veřejnost“. Z jejich celkového počtu 1962 je téměř deset nových titulů.

Souhrnný obrat tří největších vydavatelů deníkůSouhrnný obrat tří největších vydavatelů deníkůAutor: Repro Strategie

Časopisy obecně tvoří 70 procent tiskových periodik, noviny jsou tedy kategorií menšinovou, což je právě vzhledem k jejich periodicitě naprosto logické. V roce 2012 přibylo kolem 60 nových titulů z oblasti odborné revue, časopisy pro ženy, muže a rodinu, tituly věnované cestovnímu ruchu, populárně historické a zeměpisné nebo časopisy pro děti a mládež. Jejich celkový počet tak dosáhl úctyhodného čísla 1685.

Ani nejsilnější hráči se nevyhnuli v roce 2012 úpadku a své obraty snížili dohromady o půlmiliardu korun.

Kalhoty prodělali prakticky všichni

Časopisy, noviny, ilustrační fotoČasopisy, noviny, ilustrační fotoAutor: Repro Strategie
NA HOUPAČCE Počet časopisů se zvyšuje, ale vydavatelé ubývají

Ostatní vydavatelé, kteří mají ve svém portfoliu deník, jsou zatím podle zveřejněných údajů v minusu, přičemž čísla vydavatelství Economia nejsou zatím k dispozici. Nejsilnějším vydavatelstvím v obratu se stala v roce 2012 Mafra.

Anketa

Jiří BarešJiří BarešAutor: Repro Strategie
Jiří Bareš, Unie vydavatelů denního tisku, sekce deníků

Proč myslíte, že jsou postiženy především deníky, a časopisům se daří?

Neřekl bych, že se deníkům nedaří. Všichni vydavatelé mají k tištěným deníkům také vlastní zpravodajské weby. V kombinaci s internetem tedy zásah deníků v podstatě neustále roste. Navíc, pokud vezmeme pouze deníky, jejich celková čtenost je výrazně vyšší než sledovanost hlavních televizních zpráv v televizi.
Situace na českém tištěném mediálním trhu s jistým zpožděním a národními specifiky kopíruje dění v západních zemích.

Tomáš TkačíkTomáš TkačíkAutor: Repro Strategie
Tomáš Tkačík, Unie vydavatelů denního tisku, sekce deníků, sekce časopisů

Jak vidíte blízkou budoucnost českého tiskového trhu?

Budoucnost můžeme odhadnout pohledem do západních zemí, kde lze najít dva trendy: vydavatelství využívají značek svých titulů a rozšiřují své služby například na weby, e-shopy, databáze, mimooborové weby apod. Druhý trend, typický zejména pro deníky, je soustředění na kvalitní žurnalistiku, hodnotné informace a analýzy.

Autor: Strategie, Kristina Vacková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!